Thursday, September 10, 2009

kisah adikku

cite ni keme nak cite blk mengimbau mase lalu yg sudah hmpr 5thn berlalu..kisah ini akan keme cerite bg menunaikan permntaan pembace yg ign mengetahui kisah bagaimana adikku pergi.... citernyer bermule cmni, pd mgu terakhir pose,cm bese,keme & sekeluarge blk la kg kt tluk intn...time tu blk ari jumaat,ahadnye ghaye..mlm sbtu tu,adikku bermain mercun tatkala hujn rintik,ibuku menegurnya,pd esoknye iaitu hari sbtu,adikku yg ku gelar angah mula demam...mak xmmbenarkan die puase,lalu abah pon membawanya ke klinik bese,pabila dicek suhunya,suhunya hanya suhu normal demam iaitu 38 sj..jadi tidakla begitu merisaukan..

pade ari raye pertme,angah nmpk smkn sehat..die mahu pergi beraye dr rumh ke rumah..mak mmbenarknnye,tp ak ckp kalo xlrt wtpe g,wt cr skt[menyesal ak meluahkn kte2 cmni]..ari rye pertme xmennjukkan sebrg tnde2,ak xtrase kerisauan..

pd hari rye ketiga mlm pd jm 1pgi,angah berlari kpd ibuku lalu menjerit,"mak,malaikat nk amik angah mak"..ibuku terkejut,lalu disurh angah melaungkn azan..angah pon azan..pd ketika ini ku belum bgn dr tidur,mak suruh die bc ayt qursi sume..ibuku menyangkakan pd mulanya die dirasuk..kemudiannya,die ckp malaikt dh xde,tp mak xmmbenrkn die berhenti membaca ayt2 quran,tp angah enggn membacenye..xsmp 5mnt,lalu die menjerit,"malaikt nk amik angah mak,angah tkt".mak memaksanya utk mmbacakan ayt suci quran,namun kali ini,die xlg mampu membcenyer,die kelihatan tkt..die mule meracau2..pakcikku,pak usu pergi memanggil ustaz...ketika ustad smpi,ketike itulah ak bgn..ak melihat adikku,ibuku menangis,seolah2 sudah merasai bakal pemergian adikku..ustaz cube membacekn ayt namun tiade sebrg perubhn...aku juge cube membacekan nmun tiade pe yg berlaku..angah ckp die nmpk bunge,nmpk die kene kambus...ak mule xsdp ati...ustaz mencdgkn utk memanggil menantunye yg merupekn seorg doktor..kemudian pak usu pergi mengambilnya..doktor mengatekan perlu dibawa hospitl segere kerana mgkn suhu pnsnya smp ke otak..lalu ibuku,ayahku segere membawanya ke hospitl,ak xdibenarkn ikt sbb bmbg adik ku yg kecil meragm tnpa ibu bpaku..mak surh ak dtg slps subuh...

kemudian ak dtg ke hospitl slps solt subh,ak pergi ke wad knk2,mak memberitahuku angah sudh xsedrkn diri..angah mnth drah dlm perjlnn td..lalu ku msk ke dlm blk angah,ku lihat angah menggunakan bantuan oksigen,ak cube bersaba..anga bersin ketika itu lalu nfsnya terhenti,ibuku dh risau,ku segere memanggil doktor,doktor meliht dn mngatekan tiade ape2,cume tersekt skjp dn kembali bernfs..legalah ak...leps 4kali perkare sme berlaku,tp kali ini,nafs terhenti lame,ak mule risau..ak beritahu ibuku,ibuku suruh memanggil dokto,pabila doktor msk,doktor menyuruh seluruh ahli keluargaku keluar..
kami pon keluar,mak mula nangis,abh pon mula nangis,mule mengengkn segale yg pernh dibuat kpd adikku ini..angah seorg yg sedikit nakal ketika die hidup..abah,mak sering memarahinya...mak abh mula merasekn kekesalan,mak mule mengs teresak2 sme jua abah..ak pon xdpt menhnnya lalu mengis jua,akn tetapi,ak seorg ank sulong,siapa lg yg mmpu menengkn mereka jika bukan anknya...lalu ku cube memujuk mak dan ayahku.."mak abah mrh angah sbb sygkn angah,nk tgk angah berjaye,bkn mrh sbb xsygkn die"smbl ak mngis teresak2 cube memujuk ibu bapaku..ak suru ibu bpaku berdoa kerna ku katekan hanya doa ibu bppa je yg mustajab utk anknya...ak xdpt menhn..ak cume mampu berdoa agr Allah tidak mencabut nyawanya lgi...
slps 15 mnt kemudian,doktor pon keluar,lalu memanggil ibuku,dokto memberitahu,jantung adikku tidak mampu lg berfungsi dn memerlukan alat mesin utk mengepam jantungnya,buat mse itu memerlukan alat menual utk mengepamnye..ttp alat tersebut hanya di icu yg dimana icu ketika itu penuh..dokto cube menguruskn utk icu...lebih krg setgh jm,angah kemudiannya dipndhkn ke ICU.mak,abah tidak henti mengis...aku pon cube menhan kesedihanku..mak surh ak pulang utk mengambil bju utk adikku dan ibuku..kerna mak xnk pulang...pd hari pertama rmi yg dtg lawat adikku...bacaan yassin tidak ptus2 dibacakan disblh angah...abah menyuruh org surau dirumahku membuatkn doa slmt utk adikku..ku mule sedar hikmahnya pabila kite menjadi org surau..kwn2 abh di kwsn rumah sgup dtg dr ipoh utk meliht adikku..ade yg mengambil cuti dan sebgainya..mereka mengmbil bert...ak begitu kagum..
pd ketika ini,adikku yg lg 2org msh kecil,mak xmmbenrkkn ak tidur di hospitl kerna adik ku yg plg kecil,tdk mahu menukar pampers oleh org lain..jd pelula ak blk setiap mlm...
pd hari ketiga,doktor memberitahu,mata angah tidak lg berfungsi,doktor xmengetahui apakah punce sbnr dn bercdg utuk membawanya ke hosptl ipoh utk diambil sum2 tulg,tp perlu menunggu ambulans yg terdpt stu shje di perak yg mempunyai peralatn lengkp utk mmbawa adikku,namun perlu menunggu adikku punye pressure drh naik memandangkn pressurenyer turun byk drpd biase,doktor xakn mengmbil risiko mmbawa adikku jika tidak naik...doktor hanye memberikan harapan 10peratus sj utk die hidup,alangkh sedihnye bile ku mengetahui sebegitu,ku xhenti mengs pabila ku duduk disblh katilnya,ku mmbacekn yasin utknye,menghrpk keajaiban dr Allah..ak xnk adik ak pergi,ak slalu memukulnye,slalu mengasarinya,begaduh dgnnya..."ya Allah berikan la ak wlu seminit utk berckp dgn angah ya Allah"...ak byk buat slh kt angah...mengalir air mataku...ku berckp dgn angah kerna ku percaye,org yg koma mampu mendgr ape yg kite kte kn.."angah,maafkn abg ngah,abg byk wt dose kt angah,maafkn abg..abg sygkn angah..jgnla angah pegi,kalo angah pergi sape nk tido ngn abg,main dgn abg,gadu ngn abg..abg sygkn angah..angah,tlongla gerak jika angah dgr pe abg ckp,tlong la bgn ngah,jgn tglkn abg.."...mengalir air mataku membasahi pipiku....

bersambung..
kerna ku xdpt menahan kesdihan..ak menangis ketika ini...
akn ku smbg nnt..

10 comments:

baginda® said...

terus kan menulis.... sy suka cara penulisan anda... :)

FaDzZ PaLy said...

terima kasih saudara baginda..truskn menyokong...=)

fairylady86 said...

moral of the story...sayangilah adik2 anda...sayangilah amy dan nana..jgn dok asyik mrh2 diorg je..hehe

FaDzZ PaLy said...

baik pot

ajrun90 said...

sad story but good way of writing.. setiap yang berlaku ada hikmahnya.. hope blh baca cite yg seterusnya...

FaDzZ PaLy said...

thank u...nnt sy akan cube smbg kisah ini dlm mase yg terdekt slps kerja2 dpt disiapkn...maaflah xdpt cpt sbb kerja byk

Media Cyber said...

fadzly .. sabar k ...

FaDzZ PaLy said...

ok...i will

mira baguih said...

weyhhh..
ak nangiss..

FaDzZ PaLy said...

ko menangis?harap bersabar ye...jadikan a lesson for u..not just only a cry k...:')

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...