Thursday, June 16, 2011

Kenangan pahit yang paling merentap diriku

atas permintaan cik aisyah zakaria (BLOG CAH BEST , SILA KUNJUNGI DIA !WAJIB,leh cari gamba tersembunyi , hee) yang baik hati , jadi saya dengan berbesa hati menyertai pertandingan ini dengan harapa first prize , cewah !

cite ni keme nak cite balik mengimbau mase lalu yg sudah hampir  8 tahun berlalu , rasa x cukup umur lagi waktu tu , kire kecil la tu ..
lebih kurang cam ni kampung saya , tapi bukan 

citernyer bermule cmni, pada minggu terakhir puasa,cam biasa,keme & sekeluarge balik la kampung kat teluk intan...time tu balik hari jumaat,ahadnye ghaye..mlm sabtu tu,adikku bermain mercun tatkala hujan rintik,ibuku menegurnya,pada esoknye iaitu hari sbtu,adikku yg ku gelar angah mula demam...mak xmembenarkan die puase,lalu abah pon membawanya ke klinik bese,apabila dicek suhunya,suhunya hanya suhu normal demam iaitu 38 saja..jadi tidaklah begitu merisaukan..

pada ari raya pertama,angah nampak semakin sehat..die mahu pergi beraya dari rumh ke rumah..mak membenarkannye,tapi ak ckp kalo xlrt wtpe pergi,sakit buat cara sakit[menyesal aku meluahkn kata2 camni]..ari raye pertme xmenunjukkan sebarang tanda2,aku xtrase kerisauan..



pada hari rye ketiga mlm pada jam 1pagi,angah berlari kepada ibuku lalu menjerit,"mak,malaikat nak amik angah mak !"
ibuku terkejut,lalu disuruh angah melaungkn azan..angah pon azan..pada ketika ini ku belum bangun dari tidur,mak suruh die baca ayat qursi sume..ibuku menyangkakan pada mulanya die dirasuk..kemudiannya,die cakap malaikt dah xde,tapi mak xmembenarkan die berhenti membaca ayat2 quran,tapi angah enggan membacenye..

xsampai 5minit,lalu die menjerit,"malaikat nak amik angah mak,angah takut".

mak memaksanya untuk membacakan ayat suci quran,namun kali ini,die xlagi mampu membacenyer,die kelihatan takut..die mule meracau2..pakcikku,pak usu pergi memanggil ustaz...ketika ustad sampai,ketike itulah aku bgn..ak melihat adikku,ibuku menangis,seolah2 sudah merasai bakal pemergian adikku..ustaz cube membacekan ayat namun tiade sebarang perubahan...aku juge cube membacekan namun tiade ape yang berlaku..angah cakap die nampak bunge,nampak die kene kambus...ak mule xsedap hati...ustaz mencadagkan untuk memanggil menantunye yang merupekan seorang doktor..kemudian pak usu pergi mengambilnya..doktor mengatekan perlu dibawa hospitl segere kerana mungkin suhu panasnya sampai ke otak..lalu ibuku,ayahku segere membawanya ke hospitl,aku xdibenarkn ikut sebab bimbang adik ku yang kecil meragam tanpa ibu bapaku..mak suruh aku datang selepas subuh...


kemudian aku datang ke hospital selepas solat subuh,aku pergi ke wad kanak2,mak memberitahuku angah sudah xsedarkan diri..angah muntah darah dalam perjlanan tadi..lalu ku masuk ke dalam bilik angah,ku lihat angah menggunakan bantuan oksigen,aku cube bersabar..angah bersin ketika itu lalu nafasnya terhenti,ibuku dah risau,ku segera memanggil doktor,doktor melihat dan mengatakan tiade ape2,cume tersekat sekejap dan kembali bernafas..legalah aku...lepas 4kali perkare same berlaku,tapi kali ini,nafas terhenti lame,aku mule risau..aku beritahu ibuku, ibuku suruh memanggil doktor,pabila doktor masuk,doktor menyuruh seluruh ahli keluargaku keluar..
kami pon keluar,mak mula nangis,abah pon mula nangis,mule mengenangkan segale yang pernah dibuat kepada adikku ini..angah seorang yang sedikit nakal ketika die hidup..abah,mak sering memarahinya...mak abah mula merasekan kekesalan,mak mule menangis teresak2 same jua abah..aku pon xdapat menahannya lalu menagis jua,akan tetapi,aku seorang anak sulong,siapa lagi yang mampu menenangkn mereka jika bukan anaknya...lalu ku cube memujuk mak dan ayahku.."mak abah marah angah sebab sayangkan angah,nak tengok angah berjaye,bukan marah sebab xsayangkan die" sambil ak menangis teresak2 cube memujuk ibu bapaku..aku suruh ibu bapaku berdoa kerana ku katekan hanya doa ibu bapa sahaje yang mustajab untuk anaknya...aku xdapat menahan..aku cume mampu berdoa agar Allah tidak mencabut nyawanya lagi...

selepas 15 minit kemudian,doktor pon keluar,lalu memanggil ibuku,doktor memberitahu,jantung adikku tidak mampu lagi berfungsi dan memerlukan alat mesin utk mengepam jantungnya,buat mase itu memerlukan alat manual untuk mengepamnye..tetapi alat tersebut hanya di icu yg dimana icu ketika itu penuh..doktor cube menguruskn untuk icu...lebih kurang setengah jam,angah kemudiannya dipindahkan ke ICU.mak,abah tidak henti menangis...aku pon cube menahan kesedihanku..mak suruh aku pulang untuk mengambil baju untuk adikku dan ibuku..kerana mak xnak pulang...pada hari pertama ramai yang datang lawat adikku...bacaan yassin tidak putus2 dibacakan disebelah angah...abah menyuruh orang surau dirumahku membuatkan doa selamat untuk adikku..ku mule sedar hikmahnya pabila kite menjadi org surau..kawan2 abah di kawasan rumah sanggup datang dari ipoh untuk melihat adikku..ade yang mengambil cuti dan sebagainya..mereka mengambil berat...aku begitu kagum..

pada ketika ini,adikku yg lagi 2orang masih kecil,mak xmembenarkan aku tidur di hospitl kerana adik ku yang paling kecil,tidak mahu menukar pampers oleh orang lain..jadi perlulah aku balik setiap malam...

pada hari ketiga,doktor memberitahu,mata angah tidak lagi berfungsi,doktor xmengetahui apakah punce sebenar dan bercadang untuk membawanya ke hospital ipoh untuk diambil sum2 tulang,tapi perlu menunggu ambulans yang terdapat satu sahaje di perak yang mempunyai peralatn lengkp untuk membawa adikku,namun perlu menunggu adikku punye pressure darah naik memandangkn pressurenyer turun banyak daripada biasa,doktor xakan mengmbil risiko membawa adikku jika tidak naik...doktor hanye memberikan harapan 10peratus saja untuk die hidup,alangkah sedihnye bile aku mengetahui sebegitu,aku xhenti menangis pabila ku duduk disebelah katilnya,ku membacekn yasin untuknye,mengharapkan keajaiban dari Allah..aku xnak adik aku pergi,aku slalu memukulnye,slalu mengasarinya,begaduh dengannya..."ya Allah berikan la aku walau seminit untuk bercakap dengan angah ya Allah"...ak banyak buat salah kat angah...mengalir air mataku...

ku bercakap dengan angah kerna ku percaye,orag yg koma mampu mendengar ape yg kite kate kan.."angah,maafkan abang ngah,abang banyak wat dose kat angah,maafkan abang..abang sayagkan angah..janganla angah pegi,kalo angah pergi sape nk tido ngan abang,main dengan abang,gaduh ngan abang..abang sayangkan angah..angah,tlongla gerak jika angah dengar ape abang cakap,tolong la bangun ngah,jangan tinggalkan abg.."...
mengalir air mataku membasahi pipiku....

namun,tiada respon yang ku dapat dari adikku sejak hari pertama dimasukkan ke hospital...aku sedih..ku marasekan air mataku seakan2 sudah kering dan tidak mampu lagi menangis..sebagai muslim,Allah itu maha berkuasa,Alllah tempat kita memohon pertolongan,yang ku mampu berdoa...dan ku harapkan keajaiban dari Allah..

pada hari jumaat,doktor memberitahu ibuku bahawa ambulans sudah bersedia untuk membawa angah ke hospital Ipoh memandang tekanan darah angah sudah boleh dikatakan stabil..pada pagi tersebut,datanglah ambulans tersebut bagi mengambil angah...

ibuku berkata kepada angah,"angah....mak nak bawak angah pergi ipoh ni,nak bagi angah sehat,nak cek sakit angah."...

lalu alangkah terkejutnya,selang beberapa minit,tekanan darah angah menurun dengan mendadak...daripada around 100 sampai turun ke berbelas-belas!!tidak ku sangka seteruk itu...adakah adikku seakan mengerti ingin dibawa ke Ipoh? lalu doktor tidak mahu mengambil risiko,bimbang mampu menyebabkan kematian ketika dalam perjalanan...memang,mak pernah memberitahuku,selepas beberapa hari pemergian angah,angah pernah meluahkan hasratnye untuk dikebumikan di sebelah kubur atuknya ketika mak pergi melawat kubur tuk ketika bulan puasa.

angah bertanya kepada mak,"mak,sebelah tuk ni kosong untuk sape?untuk cucu tok ke?untuk sedare kite ke mak?"
lalu mak menjawab,"ish,bukan ngah,untuk sape2la,sape pergi dulu,die la kene kebumi dekat sini."

angah pon membalas,"ooo..kalo cmtu,angah nak sebelah tokla..."

"ish,sape pergi dulu,diela",mak seolah2 tidak mengerti yang kata2 adikku merupakan kata yang serius sebelum angah pergi.mungkinlah inilah salah satu sebab angah tidak mahu dibawa ke Ipoh.ambulans pon pulang la dengan tangan kosong...yang aku rase benda ini seakan benar pabila pulangnya ambulans,adikku mula kembali pulih tekanan darahnya seakan mengetahui..

hari demi hari,kian lame adikkuu berada disana,rayaku hanya di hospital,pada hari sabtu,doktor memberitahu mak,buah pinggang angah rosak...angah tidak mampu lagi membuang air kecil dalam keadaan koma...segala makanan,ubat yang disuntik oleh doktor tidak lagi keluar dan badan adikku semakin sembap.mengalir air mata mak bila melihat angah begitu,air tidak mampu lagi keluar dari badannya menyebabkan badannya menjadi sembap dengan penuh air..yg sebelum ini angah hanya mempunyai badan yg kurus dan hari ini badannya tidak lagi seperti angah yang ku kenal...

ya Allah,apa yang kau sedang duga aku ya Allah?aku seakan sudah mulai rasakan bakal pemergian angah ketika itu,siapa yg dapat bertahan dengan kerosakan jantung,buah pinggang,mata..habis semua sistem sudah rosak..hanya nadi sajalah sistem terakhir yang belum mula rosak...YA ALLAH,SELAMATKAN LAH ADIKKU YA ALLAH,HANYA ENGKAU YANG MAMPU MELAKUKAN KEAJAIBAN...sekali lg,air mata ku berderai...

ahad seperti biasa,aku,keluargaku dan sesiapa saja yang melawat membacakan yassin untuknya,melakukan solat hajat untuknya...namun tiada sebarang perubahan...namun,pada sebelah tengah hari,aku melihat suatu tanda yang ku harap adik aku mendapat keajaiban dari ilahi...ketika ku meluahkan prasaan untuk memberikan semangatnya utk die hidup di telinganya,dan ku katakan jika angah degar,tlgla gerak,dan pada hari itu,angah menggerakkan kakinya,alangkah gembira dan aku masih mengharapkan angah sembuh...namun,pabila doktor cek,doktor sekadar menganggap hanya tindak balas biasa..tetapi bagiku,itulah tanda,angah mendengar kata2ku,ku percaya.... pada malamnya,nana,adikku perempuan mengadu skt perut kapadaaku,lalu ku menelefon abah untuk menyuruh salah sorang mak abah balik sebab ku bimbang,takut orang lain yg sakit,orang lain yg pergi..abah pon pulang...menemani adikku kecill...

Pada esok subuhnya,mak menelefon abah,mak suruh abah dan aku dtg ke hospital kerna angah sudah mencapai tahap paling kritikal kata doktor dan doktor suruh bersama angah walau ketika itu bukanlah waktu pelawat boleh bersama pesakit dalam ICU(siapa yg pernah jage org kt ICU taula,mlm xleh msk)...aku dan abah segere dtg ke hospital...melihat adikku,tekanan darah semakin menurun..nadi angah semakin lemah...badan angah pon dah macam bukan badannya lg bila air semakin banyak bertakung di dalam badannya.aku pon membacakan yassin dan sebagainya..mengalir air mataku setiap kali membacakan yasin utk angah...aku cuba memberikan semanagt kepadanya...mak abah mula menangis..doktor tidak mampu lgi melakukan apa2...mak xsanggup lagi melihat angah terseksa,ibuku mencadangkan doktor mencabutkan semue alat yang terdapat pada adikku ini...

namun,aku tidak membenarkan,kerna bagiku,ku rase seolah2 ak membunuh adikku sendiri..biarlah die pergi dgn sndiri..ketika itu,aku masih mengharapkan keajaiban dari ilahi...
akan tetapi,ibuku sudah nampak akan tanda2 adikku sudah tiba mahu pergi,kakinya mula menjadi lurus wlu ditpak kaki,betisnya mengecut,telinganya menjadi lembut..
nadi angah semakin tidak tentu arah,mula menuju ke arah straight....
ibuku xdapat menahan melihat angah terseksa...

elok,habisnya aku membacekan yassin pada lebih kurang 10.50 pagi..mak,abah masuk...

mak bercakap kepada angah,"angah..kalau angah nak pergi,angah pergila..mak redha..mak relakan pemergian angah..mak ampunkan dosa angah..angah kecik lagi,belum ade dose ngn mak abah lagi,mak xsanggup tengok angah terseksa..."..menangis mak,abah,aku bagaikan banjir...

selang beberapa minit,nadi angah semakin dekat dengan straight...mak menyuruhku ajari angah mengucap...aku,mak abah mula mengajar angah mengucap termasuk berzikir lailaahaillallah ke telinga angah sambil berderai2 air mata kami keluar...
doktor pon pabila menyedarinya,segera menyuruh kami keluar kerna doktor mahu cuba utk kali terakhir wlu cube dihalang oleh ibuku kerna mak tahu angah akan pergi..

pada jam 11.07 pgi,angah pergi meninggalkan kami...melimpah2 air mataku keluar tidak menahan kesedihan aku...mak dan abah saling berpelukan,dan aku?siapa mahu ku peluk.?slamatla pakcik ku dtg kepadaku lalu memelukku untuk menenangkan aku...aku menangis...tanpa dapat berhenti..namun aku tetap redha pemergiannya..angah,jangan tinggalkan abang ngah....sape nak temankan abang main ngah?sape nak teman abang sembang ngah?sape nak teman abang bergaduh ngah?angahhhhhh......menangis aku melihat jenazah adikku..adikku dikebumikan di sebelah kubur tukku..maka hilangla insan yang bernama angah...sepupuku yg sebaya dengannya juga telah pergi sebelumnya yg juga bergelar angah..suatu kepelikan,atukku meninggal sebelum angah meninggal pada tarikh hari jadi angah,dan angah meninggal pada tarikh hari jadinya sepupunya yg telah meninggal...

pergilah insan bernama angah pada usia sebelum akil baligh , al-fatihah

sejak kecil lgi,sblmku baligh,setiap hari ku berdoa,ya Allah,cabutla nyawaku dahulu ya Allah ketika ku kecil agar ku xmelihat wlu seorg pemergian keluargaku ya Allah..tetapi mengapa ak juga yg diduga ya Allah dan tidak Kau makbulkan doaku ya Allah..mengalir lgi air mataku..sehingga hari ini,ak ttp berdoa sebegini...aku xmahu melihat adikku pergi,wlu dielah yg sering ku marh,wlu die la yg sering menjadi teman ku bergaduh,tp tidak menandakan ak tidak syg akannya...aku syang angah..ak syg mak abah...aku syg emi nana..air mata membasahi pipi...
YA ALLAH,JANGANLAH KAU AMBIL INSAN YG KU SAYANG SEBELUM AKU PERGI KERNA KU XMAMPU MELIHATNYA.....

banner contest satu siap !

1. kisah  "Memori yang tidak dapat dilupakan sewaktu kecil".siap !
2. jadi blogger siap !
3. follow blog Dr. Siti Hamidah siap !
4. tag friend :
    a) tulus sweet
    b) aslan 
    c) qimie
SIAP !
5.  link blog Dr Siti Hamidah siap !
6. letak banner siap !


SEBARANG PERTANYAAN DAN BERMINAT BOLEH BERKUNJUNG KE BLOG DR

p/s : nak first prize please dr :P

31 comments:

husnaradzi said...

cerita angah :)

selalu gak rasa biar aku yg pergi dulu sblm tgk org tersayang yg pergi .

Aesya Zealous said...

sedih siottt...

huhu aku rela kau menang..jgn lupe hulur sikit kat aku...huhuhu sedih2...

Dr, please la bagi cerita ni menang..huhuuhu

Si Orkid said...

sabarlah...sy jga merasai bnde yg same..ble kedua2 org tua sy telah pergi mengadap Ilahi..Al-Fatihah..

aslann said...

cerita sedih. ok xnak bace. hurmm.

Remy said...

sedihnyaaa...

miz rara said...

erm.... mmg sdey sgt...
da mcm cte jp0n.
pg2 da wt aku ngis la plak, s0b3 :(

P/s: yg xthn 2, siap nk meti0n gak AISYAH ZAKARIA die 2.... huhu
n ecah gak r yg suh aku bce ni...

Al-Fatihah utk angah, dr angah...

miz rara said...

erm.... mmg sdey sgt...
da mcm cte jp0n.
pg2 da wt aku ngis la plak, s0b3 :(

P/s: yg xthn 2, siap nk meti0n gak AISYAH ZAKARIA die 2.... huhu
n ecah gak r yg suh aku bce ni...

Al-Fatihah utk angah, dr angah...

AnakPakZohar said...

hrmmm... menang or tak, penyampaian nye mendalam sampai ke hati.. semoga insan2 yang telah pergi menghadap ilahi tenang di alam sana.. amin..

TheBentPencil said...

sedihnya kisah...
alfatihah untuk dia.

aQimie Ceplos said...

huaaa.. dulu aku nangis kot bace cite ni. kesedihan dy yang tahap dewe dan extream, oleh itu aku doakan ko menang babe!!
aku tanak masok, sbb nti kalau aku masuk aku kalah ..! wahahahha c(:
babe, kalau menang, luna mayat satuuuu :)

PeNgEmiS dUniA said...

una :una bace dh kan ? yela , xsanggup , tp bile dh besa ni , dose byk , xtaula

cah : aku igt ko dh bace kot . huhu . yeay ! cah bagi aku mng . hee . amiiin

izati : oh yeke ? xdpt bygkn ilang org tue :'( takziah ye

lan : ko xbc lg ke sblm ni ?

remi : :')

mizz rara : cite jepon cmni ye ? aku lyn cite crows zero je kalo jpn , jadi xtaula . haha .
mmg sgt xleh blah . haha

yadz : thanks fatiah :)

Thebentpencil : bukan geng terfaktab ke ? wow , ahli terfaktab baca blog saya :D

qimie : ko nangis ye ? hati lu xde cm kl gangster la , hahaha *pdhl aku pon taip smbl ngs . wuahahaha

Santan Berlada said...

sedihnye...
semoga angah ditempatkan
dlm golongan yg beriman...

Fariehan Ibrahim said...

hurmmm..sayu jer baca.. T_T
stkt nie xpenah lgi rasa kehlgn insan plg rpt..

al-fatihah tu arwah. =')

Cik Tie Berbicare said...

i am crying . seriously . :'(

Dr. Siti Hamidah said...

al fatihah untuk arwah adik....terima kasih kerana sudi join contest ini :)..

Tulus Sweet said...

dah kompom u menang! hmph!

Unknown said...

serius sgt sdey.. nges woo

Unknown said...

serius sgt sdey.. nges woo

miz rara v(",) said...

jp0n pnye cte aksi mmg bez!! tp klu cte sdey, tngkap leleh k0t~~ ce try tgk =P

Ceiler Mun said...

ok.. sangat sedih cerita ni.. sekotak tisu habis nak sapu air mata.. al-fatihah...

Anonymous said...

gud luck :)

semoga rohnya dicucuri rahmat.amin.

nur amalina athman said...

sedih..

nur amalina athman said...

alfatihah untuk arwah..
<--nenek baru jer ninggal jumaat lepas..

Invisible Me said...

da penah kehilangan org yg tedekat. memang amat terkesan di ati.
mmg mememenang ler ni ~

merahitujambu said...

tangkap leleh

aQimie Ceplos said...

mane la ko menghilang ni -.-

Anonymous said...

cedihhhh..mengalir air mata sy membacanya..

setiap orng dberi dugaan yg berbeza
2 oleh Allah..

al fatihah untuk adek awak..


p/s:sy dtg dri contest dr.hamidah

bahiyahaziz ; said...

al fatihah,,sgt sedeyhh..sbar ats setiap dugaan yang diberikanNYA ya ..

tomato said...

sedihnyaaaaaaaaaaaa T_T

al-fatihah utk dia ...

Dr. Siti Hamidah said...

Tahniah pengemis dunia telah mendapat tempat ketiga dalam contest saya..sila contact saya di email drsitihamidah@yahoo.com

ainraus said...

rasanya entry ni dah pernah ada dulu kan? tulis la banyak kali pun. hati tetap tersentuh. semoga Tuhan merahmatinya di sana. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...