Tuesday, February 15, 2011

REPUBLISH - Kisah Adikku 1

cite ni keme nak cite balik mengimbau mase lalu yg sudah hampir 5tahun berlalu..kisah ini akan keme cerite bagi menunaikan permintaan pembace yg ingin mengetahui kisah bagaimana adikku pergi....

citernyer bermule cmni, pada minggu terakhir puasa,cam biasa,keme & sekeluarge balik la kampung kat tluk intn...time tu balik hari jumaat,ahadnye ghaye..mlm sabtu tu,adikku bermain mercun tatkala hujn rintik,ibuku menegurnya,pada esoknye iaitu hari sbtu,adikku yg ku gelar angah mula demam...mak xmembenarkan die puase,lalu abah pon membawanya ke klinik bese,pabila dicek suhunya,suhunya hanya suhu normal demam iaitu 38 saja..jadi tidaklah begitu merisaukan..

pada ari raya pertama,angah nampak semakin sehat..die mahu pergi beraya dari rumh ke rumah..mak membenarkannye,tapi ak ckp kalo xlrt wtpe pergi,sakit buat cara sakit[menyesal aku meluahkn kata2 camni]..ari raye pertme xmenunjukkan sebarang tanda2,aku xtrase kerisauan..

pada hari rye ketiga mlm pada jam 1pagi,angah berlari kepada ibuku lalu menjerit,"mak,malaikat nak amik angah mak !"

ibuku terkejut,lalu disuruh angah melaungkn azan..angah pon azan..pada ketika ini ku belum bangun dari tidur,mak suruh die baca ayat qursi sume..ibuku menyangkakan pada mulanya die dirasuk..kemudiannya,die cakap malaikt dah xde,tapi mak xmembenarkan die berhenti membaca ayat2 quran,tapi angah enggan membacenye..

xsampai 5minit,lalu die menjerit,"malaikat nak amik angah mak,angah takut".

mak memaksanya untuk membacakan ayat suci quran,namun kali ini,die xlagi mampu membacenyer,die kelihatan takut..die mule meracau2..pakcikku,pak usu pergi memanggil ustaz...ketika ustad sampai,ketike itulah aku bgn..ak melihat adikku,ibuku menangis,seolah2 sudah merasai bakal pemergian adikku..ustaz cube membacekan ayat namun tiade sebarang perubahan...aku juge cube membacekan namun tiade ape yang berlaku..angah cakap die nampak bunge,nampak die kene kambus...ak mule xsedap hati...ustaz mencadagkan untuk memanggil menantunye yang merupekan seorang doktor..kemudian pak usu pergi mengambilnya..doktor mengatekan perlu dibawa hospitl segere kerana mungkin suhu panasnya sampai ke otak..lalu ibuku,ayahku segere membawanya ke hospitl,aku xdibenarkn ikut sebab bimbang adik ku yang kecil meragam tanpa ibu bapaku..mak suruh aku datang selepas subuh...

kemudian aku datang ke hospital selepas solat subuh,aku pergi ke wad kanak2,mak memberitahuku angah sudah xsedarkan diri..angah muntah darah dalam perjlanan tadi..lalu ku masuk ke dalam bilik angah,ku lihat angah menggunakan bantuan oksigen,aku cube bersabar..angah bersin ketika itu lalu nafasnya terhenti,ibuku dah risau,ku segera memanggil doktor,doktor melihat dan mengatakan tiade ape2,cume tersekat sekejap dan kembali bernafas..legalah aku...lepas 4kali perkare same berlaku,tapi kali ini,nafas terhenti lame,aku mule risau..aku beritahu ibuku, ibuku suruh memanggil doktor,pabila doktor masuk,doktor menyuruh seluruh ahli keluargaku keluar..
kami pon keluar,mak mula nangis,abah pon mula nangis,mule mengenangkan segale yang pernah dibuat kepada adikku ini..angah seorang yang sedikit nakal ketika die hidup..abah,mak sering memarahinya...mak abah mula merasekan kekesalan,mak mule menangis teresak2 same jua abah..aku pon xdapat menahannya lalu menagis jua,akan tetapi,aku seorang anak sulong,siapa lagi yang mampu menenangkn mereka jika bukan anaknya...lalu ku cube memujuk mak dan ayahku.."mak abah marah angah sebab sayangkan angah,nak tengok angah berjaye,bukan marah sebab xsayangkan die" sambil ak menangis teresak2 cube memujuk ibu bapaku..aku suruh ibu bapaku berdoa kerana ku katekan hanya doa ibu bapa sahaje yang mustajab untuk anaknya...aku xdapat menahan..aku cume mampu berdoa agar Allah tidak mencabut nyawanya lagi...
selepas 15 minit kemudian,doktor pon keluar,lalu memanggil ibuku,doktor memberitahu,jantung adikku tidak mampu lagi berfungsi dan memerlukan alat mesin utk mengepam jantungnya,buat mase itu memerlukan alat manual untuk mengepamnye..tetapi alat tersebut hanya di icu yg dimana icu ketika itu penuh..doktor cube menguruskn untuk icu...lebih kurang setengah jam,angah kemudiannya dipindahkan ke ICU.mak,abah tidak henti menangis...aku pon cube menahan kesedihanku..mak suruh aku pulang untuk mengambil baju untuk adikku dan ibuku..kerana mak xnak pulang...pada hari pertama ramai yang datang lawat adikku...bacaan yassin tidak putus2 dibacakan disebelah angah...abah menyuruh orang surau dirumahku membuatkan doa selamat untuk adikku..ku mule sedar hikmahnya pabila kite menjadi org surau..kawan2 abah di kawasan rumah sanggup datang dari ipoh untuk melihat adikku..ade yang mengambil cuti dan sebagainya..mereka mengambil berat...aku begitu kagum..

pada ketika ini,adikku yg lagi 2orang masih kecil,mak xmembenarkan aku tidur di hospitl kerana adik ku yang paling kecil,tidak mahu menukar pampers oleh orang lain..jadi perlulah aku balik setiap malam...

pada hari ketiga,doktor memberitahu,mata angah tidak lagi berfungsi,doktor xmengetahui apakah punce sebenar dan bercadang untuk membawanya ke hospital ipoh untuk diambil sum2 tulang,tapi perlu menunggu ambulans yang terdapat satu sahaje di perak yang mempunyai peralatn lengkp untuk membawa adikku,namun perlu menunggu adikku punye pressure darah naik memandangkn pressurenyer turun banyak daripada biasa,doktor xakan mengmbil risiko membawa adikku jika tidak naik...doktor hanye memberikan harapan 10peratus saja untuk die hidup,alangkah sedihnye bile aku mengetahui sebegitu,aku xhenti menangis pabila ku duduk disebelah katilnya,ku membacekn yasin untuknye,mengharapkan keajaiban dari Allah..aku xnak adik aku pergi,aku slalu memukulnye,slalu mengasarinya,begaduh dengannya..."ya Allah berikan la aku walau seminit untuk bercakap dengan angah ya Allah"...ak banyak buat salah kat angah...mengalir air mataku...

ku bercakap dengan angah kerna ku percaye,orag yg koma mampu mendengar ape yg kite kate kan.."angah,maafkan abang ngah,abang banyak wat dose kat angah,maafkan abang..abang sayagkan angah..janganla angah pegi,kalo angah pergi sape nk tido ngan abang,main dengan abang,gaduh ngan abang..abang sayangkan angah..angah,tlongla gerak jika angah dengar ape abang cakap,tolong la bangun ngah,jangan tinggalkan abg.."...

mengalir air mataku membasahi pipiku....

bersambung..
kerana ku xdapat menahan kesedihan..aku menangis ketika ini...
akan ku sambung nanti..
[entry ini ditulis pada 10 september 2009]

31 comments:

~naddy~ said...

siyes....aku sedeh bila baca...
salam maulidur rasul fadhli

PeNgEmiS dUniA said...

huhu . thanx nad :)

Mrs Azs said...

thanks, atas permntaan i, u republish blk post nih. sori tau, doesnt mean wat u sedey.. tp i sedey bce nih.. i doakan adik u dicucuri rahmat. tp cite u x abes....

Qaseh Dalia said...

sedeyh !
hurmmm sabar ye..nak nanges adehh

PeNgEmiS dUniA said...

welcome asz . lgpon ade gak org lain mintak :)

cite i abisla . tgk ade kisah 1 ngan 2

PeNgEmiS dUniA said...

dalia : uit ! nangis dah ? sori2 , wt nangis . huhu

Intan suhaila said...

i nagis nieyh . teringat kt arwah uda .

PeNgEmiS dUniA said...

oh yeke ? sori2 . saba2 :)

aliarosli said...

semoge kamu kuat

(rase macam nak ngis la!)

dotdotsekian said...

sangat sedyh.seryes.tapi u kene kuat okay. bnyakkan berdoa untuk arwah sebagai bekalan di sana.

amier azrul alias said...

:(

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

menyedihkan. part yg ckp, "mak, malaikat nak amik angah mak"
pasti naluri seorang ibu tu mengisss kuat!!

fiefy Nor said...

semoga kamoo kuat...siyes fie sedih n nangis bile bace entri nih....semoga roh angah di cucuri rahmat...amin..:(

Sunah Sakura said...

salam zulfadhly..

saya sendiri menangis..T_T

bulu roma meremang masa dia cakap pasal malaikat...T_T

PeNgEmiS dUniA said...

bun : rase nak nangis ? saba2 . tahan2 . kena kuat ! :)

dotdotsekian :thanks2 . ye , tapi dia x cukup umur lagi . insyaAllah syurga dia nanti :')

amier : kau pon nangis gak ke ? laki kene tough ! :) lex bro lex

fifiey : memang , mak nangis dah awal2 walau fad x rase pape

fiefy :nangis gak ? ya Allah banyaknye fad dah wat orang nangis , sori tau . semoga , amin . :')

sunah Mohammad : waalaikumsalam , yeke sampai meremang ? huhu . sori wat nangis

PeNgEmiS dUniA said...

bun : rase nak nangis ? saba2 . tahan2 . kena kuat ! :)

dotdotsekian :thanks2 . ye , tapi dia x cukup umur lagi . insyaAllah syurga dia nanti :')

amier : kau pon nangis gak ke ? laki kene tough ! :) lex bro lex

fifiey : memang , mak nangis dah awal2 walau fad x rase pape

fiefy :nangis gak ? ya Allah banyaknye fad dah wat orang nangis , sori tau . semoga , amin . :')

sunah Mohammad : waalaikumsalam , yeke sampai meremang ? huhu . sori wat nangis

Sunah Sakura said...

huhu...betul..2 kali ayat tu muncul dalam entry ni...huhu...

Amira Anorah said...

saya dah lama tak nangis ni..kenapa buat sya menangis..
saya selalu jugak marah adik,pukul dia...
bile dia jauh..rase rindu kat dia..nangis...
*semoga roh angah dicucuri rahmat...

Unknown said...

brooo...aku nk ngis nih..huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....

oshin said...

semoga arwah bahagia dialam sana , hurmmm hampir hampir menangis , tapi amek sume yang awak tulis sebagai semagat dan pgajaran . huuuu ;(

Maria Hasun said...

fad.. ria mintak maaf yew kalo sbb ria fad kena ingat blk semua nie. .
:(

PeNgEmiS dUniA said...

sunah mohamad : huhu . yela , x sangka semua dapat hayati cam mana fad ada masa tu . huhu

amirah : ups ! sori sangat2 , xniat nak bagi orang menangis , tapi sebab ada yang mintak nak tau , fad citerla . huhu . sori mirah . xmo gaduh dh k

niq : ko memang nak nangis betul ke ? laki kena tegas , xleh nangis ! haaha

oshin : oh hebatla x nangis ! huhu . ye ye , itu tujuan bercerita pasti ada msg di dalamnya :)

.Dilla Nur. said...

smoga Allah mencucuri rahmat atas rohnya...amin...mmg sedih sgt2 bla ilang org yg kte syg sgt2...sy pon baru laluinya taun lps...sampai arini masih mencuba utk bgn dan terus tabah...hmm

aliaa farhana said...

mnanges gile2 bace....
twus tringat adek2...huhu

smoga arwah dicucuri rahmat hendak ny....

PeNgEmiS dUniA said...

dila nur :insyaAllah . yeke ? sape yang meninggal ? saba ye , you have to no matter what ok . kuat2

aliaa :ish,xmola ngis giler2 , t abis lebam biji mate tu .
thanks aliaa

Unknown said...

ala..x kre..nk ngis gak..nk ngis gak..hahahah

PeNgEmiS dUniA said...

xyah mengade ! haha

Qaseh Dalia said...

http://www.qasehdalia.com/2011/02/pergi-tak-kembali.html

hehe ade wat entry sal ni .. :D

PeNgEmiS dUniA said...

thanks dalia :)

My MiRa said...

ya allah entry ni wat mira nangis...sabar taw fad....:(

mujahiddah~~ said...

cedeyh~~
sgt cdeyh..:'(
semoge kmu sekeluarga sentiasa berada dlm nusrah Allah..;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...