Tuesday, November 10, 2009

Ya ALLAH,berdosanya aku pdMu Ya Allah!!!

tajuk telah ku fikirkan sejak sebelum diriku habis exam lagi, namun,masa dan emosi tidak memberikan kesmpatan utkku merungkai akan sebuah entry,
mggu lps,seperti biasa,ku tju ke masjid batu,crmh hari ini benar2 menyentuh perasaanku...benar2 membuatkan aku merasekan ak seorg hamba yg xbersyukur kepada Allah....

penceramah berkate,perkara yg menyebabkan kecelakaan dalam hidup ialah tidak menghargai akan nikmat2 Allah wlu pon sedikit pon wlu pd hakikinya sudah ada yg Allah beri..Allah dah beri kita mcam2...kite je xnmpk....

aku berase hinanya diri...siapa ak?setiap bende,semue Allah yg beri..gerakkn jari semue Allah yg bagi...sedih rasenyer....berlinang air matenyer...kita sering katekan kita mahukan itu dan ini,tp kita xpnh hargai ape yg Allah pergi...
semue pernh lakukan tnpe mengire siape..

ku teringt akan diriku yg seolah tidak hargai diriku ape yg Allah dah bagi..
Nabi pernah berkate,pandang org yg lebih lebih rendah dlm sudut duniawi,dan pandangla org yg lebih tinggi dlm sudut ilmu...
dan salah stu penyakit dlm manusia ialah sering berkata kalau dan seandainya....nabi dah berpesan jgn katekan kalau...mmg bila sebut kalau smp sudh xabis,betui x?tp 'kalau' menjadi jarum syaitn yg menyebbkan kekufurn kita terhdap Allah...'kalau' menyebbkan kita xmensyukuri nikmat Allah....'kalau' menyebbkan kita tidak menerima qada dan qadar..

sedihnye ak bila ak fikirkan balk...betape berdosenyer ak...mmg ak bersyukur,tp seolah2 xbersyukur dan seolah2 memarahi tuhan walau ak xpnh tnjk,tp ak memarahi nasibku,mmg dimlt xberkate,ttp tingkh lakuku membuatkn ku berdose besar...ya Allah!!maafkan aku ya Allah!!aku berdosa kepadaMu ya Allah!!berlinang air mataku...bila aku memikirkan akan bila aku sendiri berasa begitu malangnya hidup xdapat belajar ke mana yg aku mahu..aku xdpt ke oversea,ak xdpt ke asasi wlu dgn result ak...tapi aku lupe!!ak lupe!!!Allah dh berikan aku matriks...dah memberikan aku mask ke diploma hari ini...aku xpernah mengenang apa yg Allah telah beri pada aku...berdosanya aku ya Allah...setiap perkara pda hikmahnya...maafkan aku ya Allah!!terasa berdosanya diri ini ya Allah...
astaghfirullahala'zim....tubnaaaaailalllahhh......waroja'naaailallah...wanadimna'alaaaamafa'alna....

aku dpat rasakan hikmah hari ini mengapa Allah meletakkan aku di uitm ini wlu tidak sehebat mane berbanding dgn rknku...aku mmg hamba Allah yg hina.....kalo ak xmask uitm,ak xkn jejak masjid batu ni,ak xkn jejak ke masjid,mendenga crmh...bkn semue boleh berkesempatn mendengar crmah,malaikt mendoakn,malaikt melebarkan sayapnya...Allah berikan ak kesedarn kpdku utk hadir ke majlis ilmu...itu adalah nikmat dari Allah...aku masih boleh lagi belajar,aku masih boleh membentuk rohaniku,aku masih hidup...itulah adalah nikmat...Allahuakbar....
dan ak semkn hari smkn nampak hikmah...ketua progrm memberitahu akan berlaku lompat sem pada sem ke3,jika pointer elok,ak akan dpt msk degree sem 4 insyaallah...Allahuakbar!!Allah sengaja mengatur diriku berada di sni..insyaalllah kalau aku dpt lompt degree,aku akan lagi cpt 1 sem dr budak degree yg melalui matrikulasi...ya Allah...hebatnya Engkau yA Allah...berlinang air mataku...siapalah ak tanpaMu ya Allah....alhamdulillah...xakan ckp diriku mengucpkn alhmdulillah kepdmu...engkau segalanya Ya Allah......
aku bersyukur kepadaMu ya Allah......


11 comments:

mira baguih said...

hoh0!!insap2..ak pn besyuk0 je pe yg de..sume yg blaku de hkmahnye..kn3??

PeNgEmiS dUniA said...

tahu xpe....huhu...ak dh mkn sedar..pe ak ade dhla...xpela ak kt bwh pon..huhu...tula,evrything ade hkmah die...huhu

ohmyserenade said...

mmg semua yang kita lalui x seindah mimpi yg kita harapkan, tp apa yg berlaku di alam ini sebenarnya mungkin lebih baik dr mimpi2 itu. aku lg la x boleh terima apabila aku x dpt 1 pn tawaran msk ke IPTA wt rugi je aku msk MRSM. bek aku sekolah biasa, da la dkt ngn umh.ari2 boleh jumpa parents. xya nk thn2 homesick aku.tp aku bersyukur aku masih boleh sambung belajar kt UNISEL walaupun sememangnya bkn tmpt impian aku dan setiap mggu aku bole balik jumpa parents aku wlpn utk sehari,itu lebih bermakna.Allah itu Maha Adil.kepada ko zul, gudluck:)

PeNgEmiS dUniA said...

thanks dayah..yup betul..mgkn kite xnmpk pe yg Allah beri pd kite,sbb nyer kite lg ske tgk pe yg lg bek,smp kite lupe pe yg Allah bg kite,nikmat kesihatn(ade yg skt truk yg kite leh tgk org len),umur yg pnjg(kwn2 kite ade yg dh pegi sebaye kite),keluarge,skrg2nye kite msh mmpu blaja lg,dr stgh org,miskin nak blaja pon xmampu..itulah bnd kite kene bersyukur..jgn smp kite xbersyukur smp mengkufuri nikmat Allah.mgkn skang ko xnmpk nape ko skola kt mrsm,tp one day ak ykn it will be,mgkn mrsm rmi la lg kwn2 yg blaja tinggi,t bile besa,ko ade knl leh mntk tlg,utk kerjaye ko ke or others..mgkn kalo ko xdpt blaja mane2,sbb t ko jd lupe Allah ke ape,kite mane tahu,itu mg ALlah je tau.who knows,Allah maha mengethui..itu kerja Allah..hrp ko akn berjaye one day t k..:)

ohmyserenade said...

terima kasih jgk utk ko.dalam 20% isi kotak hati aku ckp mmg rasa rugi je aku dok mrsm dulu.sebenarnya, aku lebih bersyukur dan gembira sbb dapat mcm2 pengalaman dan jgk tambah list name kawan2 aku.dan at least, aku ad cerita yang menarik untuk anak cucu aku pada masa depan tentang mrsm lenggong itu.haha.aku lebih rindo suasana kt mktb dr sekolah harian aku dulu.dan psl mnx tlg tu, jum wt share ngn aku bkk nursery;)

PeNgEmiS dUniA said...

alaa...xrugi..lagi rugi ko xmsk, sbb ko xknl ngn ak...rugi t xknl ak one day t..haha..jus kiding...
leh!tp tunggu ak dh byk duit sketla...tp ko kene betui2la...serius sume...insyaallah ade duit leh ak share.hee..ko wt nursery terbaek!

ohmyserenade said...

poyos.eh, mane tawu ttbe ko jd lawyer ke doktor ke en en?itu mmg.at least lepas ko da kawen n ekonomi keluarga da stabil.capek pn mahu.kalo agk2 aku tade keje lps ni aku nk try wt pinjaman ngn tekun o Agro bank.tp paper work kene cun la.xp, next sem aku amek subjek keusahawanan aku stdi baik punya.hahaha.jgn wt nursery yg jaga2 baby ni sbb da bnyk.wt yg lain sket.tp kene wt kt taman2.bersedia utk berhijrah?:DDDD

PeNgEmiS dUniA said...

haha..tu xdela terjadi..ak jd engineer kimia kt plantar,itu insyaallah leh...ne tau,keje plntar gji lebih sket,kalo dpt leh r ak bg share kt nursery ko,tp ak bg share jela,ak nk keje situ xdela..haha....ala,ko wtla dkt ngn tmpt keje ak t..haha..eit,ko skang dip ke ijazah?

PeNgEmiS dUniA said...

haha..tu xdela terjadi..ak jd engineer kimia kt plantar,itu insyaallah leh...ne tau,keje plntar gji lebih sket,kalo dpt leh r ak bg share kt nursery ko,tp ak bg share jela,ak nk keje situ xdela..haha....ala,ko wtla dkt ngn tmpt keje ak t..haha..eit,ko skang dip ke ijazah?

ohmyserenade said...

tmpt keje ko tu kt plantar. tgh2 laut tu hah. nk soh mak2 ikan duyung anto anak dowg ke?gilak!aku wt dip pre skul edu. awl 2011 aku abes. kalo x, taun dpn aku da abes. unisel ni bengong. insyaAllah, murah rezki aku nk wt part time digri linguistik o lain2. kalo boleh xnk wt pinjaman n guna wit parents. cian kt dowg.

PeNgEmiS dUniA said...

leh gk tu!leh suh diorg anta!haha...ko blaja language t ko aja la lnguage kt dak2!haha...ko xnk wt pnjmn?sush r,1st2 mst kne wt pnjmn...leh nyer ko bjaye...t ak anta ank ak ke situ..cewah!tu pon kalo dkt r,haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...