Tuesday, April 12, 2011

Bagaimana Islam dibuang secara diam-diam

pembacaan sebuah artikel ini betul2 membuatkan fad berfikir panjang dan memikir sedalam2 kebenaran yang diceritakan oleh seorang lelaki malaysia dan seorang paderi atau bishop di US .  jika anda mahu membaca , klik link ni . WAJIB BACA

perkara ini sememangnya menggilakan . mungkin pada mula pembacaan fad , fad seakan2 tidak percaya perkara ini , tapi apabila ditenung sedalam2nya , perkara ini sememang terjadi dari zaman selepas sahabat nabi sehinggalah sekarang .

Rungkaian akan dibuat satu per satu yang diperkatakan oleh bishop atau paderi itu .
1. JUBAH
jubah yang dipakai kita hari ini ketika grad sememangnya jubah yang dipakai oleh golongan paderi , paus dan seangkatan dengannya , dan tanpa kita sedari sememangnya jubah Nabi Muhammad S.A.W sudah lama disisih . kita diibaratkan oleh si bishop itu sedang bekerja untuk paus mereka .

kita pernah dengan hadis nabi yang berbunyi,
Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum,
maka seseorang itu terdiri dari kalangan mereka (iaitu kaum berkenaan).

 ya , kita akan katakan , "kolot gila pemikiran kau fad , kerana baju je cakap camtu "
tapi cuba kita lihat lebih dalam lagi , dengan lebih halus lagi . bagaimanA mereka boleh menganggap perkara ini , dan perkara ini sememangnya terjadi .

kita lihat sekarang , kita sekarang mengejar cita2 masing , dari tadika masuk skola rendah sehinggalah universiti semata2 untuk mencapai cita kita , ada yang doktor ada yang engineer adanya akauntan dan macam2 lagi . 

dan akhirnya apa yang diharap kita ? segulung sijil , segulung ijazah , segulung master , segulung phd yang semata2 dicatat diatas kertas semata2 . berbangga memakai topi , jubah , membaling ke angkasa dan mengatakan "aku dah berjaya !" . berjaya capai ilmu yang diajar oleh orang barat , yang dispecific kepada kita mengikut kerjaya masing2 .

dan hakikatnya bagaimana mereka sedang menghancurkan kita dengan memecah2 kan kita kepada pelbagai kerjaya .  dengan pelbagai kerjaya akan menghasilkan berlainan cara , doktor dengan muka doktor , engineer dengan muka engineer dan sebagainya . 


manusia dihimpit dengan kerjaya , tanpa kerjaya mereka seakan tidak boleh hidup , duit menjadi taruhan hidup ! sehingga duit mengatasi segalanya .


kita lihat bagai kerjaya begitu penting . ini semua atas perbuatan barat , yang memecah2 mengikut kategori masing2 . yang polis xboleh hidup tanpa rakyat , yang doktor xboleh hidup dengan pesakit . 


kenapa benda ni berlaku ? sedangkan di zaman nabi , di zaman sahabat , mereka menguasai semua ilmu yang ada , baik duniawi , baik akhirat .


tetapi kita ? agama sudah hilang  , semakin dewasa semakin hilang ilmu agama . bayangkan kecil dididik agama , bila semakin besar agama ditolak ke tepi sehinggakan di universiti , pendidikan agama tidak diajar di kebanyakan kos . hanya sekadar belajar basic , tanpa mendalami .


kita lihat di zaman kegemilangan Islam , bagaimana tokoh2 Islam bukan hanya hebat dalam sesuatu bidang malah banyak bidang . malah agama dipegang lagi kuat apabila mempelajari lagi banyak ilmu dunia .


tetapi kita ? semakin kuat ilmu dunia didalami , semakin hilang agama . semuanya hasil ciptaan barat . yang tidak pasti kebenarannya , sehingga ada sesetengah fakta dipesong kita percaya bulat2 . contoh seperti kopi . kita dikatakan kopi xbaik untuk kesihatan , banyak kaffein bahaya dan sebagainya . tetapi hakikinya , kopi merupakan salah satu kegemaran nabi . kita boleh lihat sendiri , dalam barat mengatakan kopi itu bahaya , dalam masa yang sama mereka jugalah yang banyak membuka kedai2 kopi seperti starbucks , coffee beans dan sebagainya . dan dalam tidak tahu , mereka di sana memang menjadi kegemaran sehinggakan prof2 di sana pasti mempunyai kopi di samping mereka . masakan kegemaran nabi itu membahayakan kesihatan .






cukup setakat ini , kemudian akan dibincangkan mengenai isu yang lain . berfikir dengan sedalam yang mungkin , mungkin akan menemui kebenarannya

9 comments:

ima said...

yup, setuju.
bak kata mak sy."inilah namamya dunia akhir zaman."
nice entry fad! thnx. :)

yad'z said...

dah lame dah berfikir pasal jubah tu.. sama dengan tudung.. tudung sarung yang di pin bahagian leher... kan ke menyerupai sister? saye pakai jugak tudung tu, tapi tak beli yang jenis pin kat leher..


bile saye tegur, mesti pandang slek kat saye... hurmmmm.....

UNA budak BAEQ said...

terdetik ~

bila fikir balik mmg betol kan .
yahudi bijak memainkan peranan .

tang belajar agama tuh . kecik2 mmg lah belajar tp bila kat u basic je . tu pon kalao nk selanjutnya kna cari sendiri usrah . mmg susah nak bljar agama bila dah besar nih . haish

PeNgEmiS dUniA said...

ima : dunia ahir zaman yg xmampu lagi diubah oleh manusia biasa

fatiah : yup tudung pon same , mgkn meniru itu ramai kata xslh , tp pada yang sama bile dipin akan menampakkan bentu rmbt dan las2 ponggong unta nmpk . manusia fatiah , mane leh ditegur

una : yup2 una . fad mula terdetik , una patut baca link tu yang akan membuatkan kita fikir lama

aslann said...

Sesungguhnya orang-orang kafir tidak akan redha dengan Islam sehingga hari Kiamat.

Betul, pasal coffee tu, Barat memang sengaja memburuk2kan coffee, padahal coffee adalah kegemaran Nabi, sebaliknya mewar-warkan kebaikkan soya, padahal soya tak bagus untuk kesihatan,sebab? US adalah pengeluar terbesar kacang soya...

Memang dunia akhir zaman, aku sering terfikir, camnelah kehidupan anak2 keturunan aku dimasa akan datang...urmm...susah nk ckp..

mengharapkan iman penuh di dada..

RIAN said...

Pakaian tu mungkin tak menjadi masalah selagi ia menutup aurat dan tak melanggar syariat. Ni pandangan sy je lah.

Yg pasal ilmu dunia lebih diutamakan tu, sy setuju. =)

ain revival said...

manusia sekarang byk yang kejarkan keduniaan jep...mereka lupa destinasi last kat akhirat nuh..selama2 nya kat situ....

kalau bace sejarah dulu2 rmai saintis o tokoh2 islam y menemui pelbagai penemuan berguna seperti abnu al nafis tetapi diciplak oleh org barat dan meletakkan nama mereka sebagai orang pertama y menemui perkara tersebut...x adil kan..dan kite sekarang agung2 kan orang barat tersebut.

Aishah Rahman said...

As a muslim, kite kena protect our religion. We have to stop arguing with each other and unites.

PeNgEmiS dUniA said...

aslan : betul , smp kiamat diorg xkan redha , dan yg pasti diorg igt dajal akan slmtkan diorg . aku pon tkt , kdg tkt gk nk ade anak , tapi pk zuriat , rse nk gk hehe

ain : sbb lupe tu orang skang keja dunia , duit itu segalnya . bia mati sbb duit jgn sbb iman

aishah : yup . but we need to argue when there is wrong to change our mistakes

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...