Wednesday, April 27, 2011

Mengata orang konon , kau pon sama je !

melayu acapkali dikaitkan dengan sifat negatif bila soal maju mundur seseorang yang dilahirkan sebagai melayu . aku xnafikan melayu hari ini banyak dah xtulin , mengaku melayu , tapi sebenarnya mamak .


kalau dulu orang kaitkan melayu ini dengan adab2 dan nilai2 yang baik2 saja , tapi hari ini aku sendiri rasa sifat itu sudah lama hilang ditelan buaya , MUNGKIN . jujurnya , aku tidak pernah berbangga dilahirkan sebagai melayu , tapi aku hanya bersyukur dilahirkan seorang Islam . kau mahu maki aku kuat2 xperjuang atas nama melayu ? silakan .


haa , bercakap soal perjuangkan ni , yang ni aku xtahu nak ungkap macam mana , tapi yang aku boleh beri penjelasan , engkau mahu perjuangkan melayula , perjuangkan agama lah , tapi kau tu  je memalukan agama .


mengapa ya aku katakan begitu ? fikir sebentar sebelum sambung membaca .


yalah , bila mana si manusia yang xdapat hidayah atau bergelar si kapir laknat mengutuk2 Islam , mencaci kekasih Allah , sudah pasti kita marah bukan ?
ramai kan golongan begitu terutama di fb ? dituka gamba kaabah letak babi diatas lah , buat komik nabi muhammad gila seks la , kata nabi rogol anak dara lah .


mesti kita marah bukan ? 


tapi jangan menonjolkan kebodohan engkau yang bergelar Islam kepada orang lain , terutama si kafir itu , jangan .


yelah , banyak orang kita akan memaki hamun  atau erti kata lain berwiridkan perkataan yang normal di mata kita hari ini ,   dengan perkataan "fuck u " , "babi pukimakpantatbutohlancau " ,  "what the fuck !orang putih gitu u" lagi2 ? xlalu aku cakap banyak sangat yang sememang zikir kita setiap hari . zikrullah ke atas Allah pon xsebanyak itu bukan ? usah tipu , mengaku jelah . aku konfirm aku jamin .


tapi sedarkah kau baru saja memalukan Islam ? bila nabi aja kau menyumpah seranah bila marah ? mana ? meh tunjuk kat aku jika boleh .


aku tau kau betul2 marah , aku paham kalau kau nak maki hamun atas perasaan marah yang membuak2 macam nafsu haiwan itu , aku mengerti . aku pon begitu juga kadang2 . 


tapi janganlah kau luahkan di depan dia . kau kata kau nak perjuang Islam , tapi kau memalukan Islam , Islam xajar pon buat macam tu . nabi dibaling tahi unta dulu , penah dia terus maki  pukimak ? tiada kan ?


aku faham kalau diri kau mahu berdakwah sekali pon , tapi bukan itu caranya . susahkah untuk tunjuk cara hikmah ? cerminkan Islam itu mulia ?


ini tengok kau pon perangai cam red devil setan , itu kau mahu dia hormat agama kau ? lupakan lah cita2 kau tu . lagi dihina mahu. 


lagi dia suka mengutuk sebab kau pon terikut perangai si setan itu buat apa . ke kau terikut perangai si pengipas2 Perkasa atau Perkasam yang memperjuangkan melayu ? KONONnye lah . janganlah , bikin malu je , bukan nsem pon ibrahim ali tu pon . ok silap xde kaitan , hanya seringan mengutuk .


apa kata kau berlemah lembut ? kan bagus tu . ala , cara hikmah kan ada . kau pandai kata suruh orang tegur cara hikmah tegur perempuan , tegur blogger  bila ada manusia bercakap xberlapik bila menegur ,  tapi kau tu ? hikmah ke ???
kau pon 2X0.1 ada hati nak suruh orang berhikmah , tapi kau pon tegur xberhikmah , waklu!


dahlah , berjuang atas nama Islam sebaiknya , xyahla nak melayu sangatlah xdenye mungkar nagkir tanya kau melayu ke bangla ke . xyah nak kayelll sangat , aku tampo laju2 kang baru tau !



17 comments:

Miss Ran said...

sgt stuju entry ni

bek ngaku islam..cre idup islam

pertahankan islam...

dgn care islam

cibow said...

betul tu.kekadang bila kafir ni kutuk Islam org Islam yg kononnya nak pejuang nama baik Islam mencarut tak tentu pasal.nampak gila takde adab and bodoh.lagi lah si kafir tergelak dgn perangai mcm ni.

UNA budak BAEQ said...

BETUL WEYHHHHHHHHH BETUL !

memang lah marah sebab ada org caci2 islam, tapi kadang2 dorang tuh nak marah tak pikir otak jugak.dah sama taraf dengan si cari pasal . konon nak tegakkan islam tapi cakap mencarut jugak . mmg sama je taraf kan .

*acapkali nak cakap menda mukan2 bila marah . hurrr=.= mulut nih nak kena cabai .

Shamsuddin Amin said...

btul tu...

berjaye juga taktik kapir tu buat segelintir umat islam jadi kapir seperi mereka...

mencarut...
melongkang...
dah jadi biase...

x kan jatuh golongan itu jika bukan dari mereka sendiri...
dan x kan maju golongan itu jika bukan dari mereka sendiri...^^

panjang lebar beno komen ambo... hahaha

zikeryhassan said...

tu la. dlm kita tak sedar kita sendiri dah menjatuhkan maruah agama kita sendiri.

Dale said...

aku bangga majikan aku mamak.
tp org slalu gelak bila aku gtau perkara sbnr.
apalah pny melayu.
mindset tak berubah langsung.

Adibah Ishak said...

dengar org carut pun sebenarnye dapat saham dosa..jgn ckp lah jumlah saham kita dapat kalau jadi pasangan pengucapnya..

taj terhitung saham aku barang kali ''=.=

PeNgEmiS dUniA said...

Miss ran: tulah,xyah nak melayu sgtlah,xkemane melayu tu

Cibow :mule2 aku nk ckp,dh lame xnmpk muke ko! Haha . Tula, belagk nk perjuangkan islam,islam la sgt

Una : meh fad tlg cabaikan :p

Shamsuddin : yelah , bende biase kan.pastu bile tegur silap2 kite kene maki skali.pnjg tnd ikhlas mengomen,thanks :D


Zikery : btl, tp org mane penah nak heran bende ni


Dale : aku xksh nak bangga,aku xheran.cume cm menyampah konon pejuang melayu bagaila,padahl mamak.hhuh,xsda diuntung

Dibah : betul, tp nk wt cmne kan,dh jadi perkara normal hari ni,nk xnk tpkse bersekongkol ngn slp2 terikut skali

mizzkechique said...

setuju dgn entry ni... bila bc komen2 yang mengutuk, langsung hilang keislaman tu.. sepatutnya tegur secara berhemah.. langsung xde ucapan istighfar bagi menyedarkan mereka yang terang dan jelas salah...
nauzubillah...

AesyaZealous said...

tampor ko balik..muahahaha..

melayu mudh lupa.erk?

Nurul Amelia said...

btul 2 fad...

dh rmai sgt skrg ni t'lalu mmbiasakn diri myebut "prktaan2 yg kurg sopan"...
even tgh mrah or berapi cm mne pn..
trikut sgt gya ala2 org putih..

melayu dh dihakis zaman!

aslann said...

huwaaaa~ janganla tampo aku..sobsob..

Bende ni jadi bila, terlalu banyak orang yang ingin bercakap tentang agama, yang kurang faham tentang agama pun nak bercakap tentang agama. Nak nasihat orang tentang agama, tapi tak kena cara. Perkara camni yg boleh merosakkan dan menyesatkan akidah dan akhlak umat Islam skrg juga memalukan Islam tu sendirik. Contoh, nak tanya hukum bernyanyi tp tanye kat penyanyi jugak, tanya hukum rasuah tp tanya org yg tak amanah. Sepatutnya hal agama perlu diserahkan kpd 'ahli' yg arif tentang agama. Sape tu yang 'ahli'? 'ahli' tulah para alim ulama, maka rujuklah kepada mereka sebelum bertindak. [rujukan : syahril said]

hok2..pandai aku cakap..maaf, aku juga tak arif tntang agama, byk kekurangan yg aku cuba perbaiki lagi... -.-

hans said...

entry yang bagus
itu la pasal
bila marah selalunya kita akan dikuasai oleh kata2 makian sebegitu
jadi orang bukan Islam bila memandang sebegitu pasti akan memandang rendah Islam
Islam jatuh bukan kerana fitnah tetapi kerana akhlak penganutnya
jadi, marilah kita sama2 menjaga budi bahasa kita
nice entry

Afsar said...

harap2, skang ni ramailah umat islam yang sedar..sedey tgk islam skang...~

Biela Yusoff.. said...

emm..semoga kita sedar ttg nie dan segerala mempertahankan agama islam apatah lagi dunia dah akhir zaman...arap2 kita sempat menyedarinya sebelum terlambat..

PeNgEmiS dUniA said...

MK : betul , tapi bila orang kite sendiri memalukan Islam itu sendiri kita rase sedih , tu perlu igt mengingatkan :)

cah : ko kayell la skang kan ? xpe , aku tampo laju2 smp ko igt aku . hahaha . ko caya ckp si mahathir tu , ko g tgk ckp die 2 3 menjak ni tgk die konsisten x dengn ckp die . plus die tu mmg melayu tulen ke ? haha

aslan : maaflah , aku mmg teringin nak tampo ko . hahaha .
tula sebab aku bersuara dan mungkin kau boleh teka siapa di kalangan kawan2 kau ade buat mcm tu .

ye lan , aku pon xarif mane pon , slagi ilmu ade sket2 , boleh belaja , slagi tu kite tegur menegur mane silp :)


hans : thanks bro . yelah , bende tu yg makan diri sendiri , pastu salahkan bende len . budi bahasa budaya kita~


afsar : tau xpe , org Islam sendiri xcerminkan Islam sendiri ade hati nak suruh org ikut die



biela : yup , betul . sebelum si dajal dtg , sblm kite sudah bertaubat dan dijalan benar .

cLovErX said...

marah itu api, api itu syaitan....
bila kita marah, ambil la wudhuk utk meredhakan hati kita yg panas tu...
lebh baik drpd kita kembali mngecam dan memaki hamun...kita akan jadi sama spt mereka...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...