Saturday, January 29, 2011

kitaran generasi 1Malaysia atau generasi Islam sejati ?

dalam perut
ibu mengandung bawak pergi konsert paramore , justien bieber . pergi clubbing bagai

ketika baru lahir
lagu justien bieber dinyanyikan di telinga , bukan azan

2 tahun
si ibu bertudung , " anak i dah pandai panggil i mama ! "

si ibu bertudung labuh , " alhamdulillah , anak saya dah pandai baca al-fatihah "

si ibu ke konsert justien bieber , " anak i plak pandai nyanyi justien bieber sambil joget2 cam inul "

4 tahun
ibu 2 : eit anak u nyer rambut nape cam orang putih je skang i tengok ke kena air karat?

ibu 1 : well , anak orang putih . hehe . i warnakan . smart apa .

ibu 2 : oh yeke ? anak i alhamdulillah skang bertudung , dia nak pakai cam mak dia . dia kata buruk bila x pakai

ibu 1 : *tersipu2 malu dengan rambut anak sendiri , rambut sendiri karat , rambut anak perang

7 tahun
di sekolah ,
anak 1(dijaga si ibu minat justien bieber) : gampang la !
anak 2(dijaga ibu biasa) : wei , gampang tu apa ?
anak 1 : hang bila nak ngamuk hang mencarut je gampang ke pantat ke pukimak ke butohpakhang
anak 2 : oh , butohpakhang !

17 tahun
selepas SPM,
anak 1 : aku malas dah blajo , result aku pon 2 ja kredit , had lain semua fail . bek kerja , banyak gak duit . aku ingat kerja kat econsaves dah r

anak 2 : aku ingat nak sambung chemical engineering la , gaji pon mantap . boleh bantu mak bapak aku bila beso nanti , insyaAllah


25 tahun
anak 2 : wei , lama gila x jumpa ? sejak pas spm dulu . rindu gila kat hang . hang wat pa skang ?

anak 1 : hello bro . wa dulu mula keje econsave sat , pastu race moto leh la dapat sampai 3 riban satu malam . gua baru kluar dari lokap ni , kantoi curi moto ngan ada ganja 200 gram . lu kasi wa banje sket boleh ?

anak 2 : erk ! astaghfirullah

45 tahun
kisah anak 1,
si anak sudah berusia 45 tahun , si ibu sudah 69 tahun , si bapa 71 . si ibu sakit2 tua tapi si bapa semakin teruk sakit . suatu hari , si ibu yang pergi dahulu sebelum si bapa

anak 1 hanya ketawa berdekah-dekah ketika pengebumian , tiada yang membaca yaasin atau tolong mengurus.

si keluarga si ibu terdekat semua seolah menghadiri majlis reunion family . gelak ketawa bagai

teruskan hidup seperti biasa .

si bapa pula mula menggatal mencari awek indon untuk jadi bini

kisah anak 2 ,
kisah yang same , didik agama semua

anak 2 di sisi si ibu ketika pemergian .

dialah yang memandikan , dialah menkafankan , dialah yang mengimamkan solat jenazah , dialah mengebumikan si ibu .

setiap hari disertakan doa dan bacaan yaasin untuk si ibu di alam yang lain
dikunjungi kubur si ibu setiap minggu


50 tahun
kisah anak 1,
si bapa sakit , si anak 1 x larat menjaga . di anta ke rumah kakak setiap hari . dibuat bodoh si bapa yang dah tua . sakit x tentu hala , gatal xsemena2 .

si kakak pon mula mengeluh . semasa ibu tiri hidup x dihargai , bila dah pergi konon nak jaga bapak sendiri x berjaga .

si kakak 2 buat bodo seoalah itu bukan bapanya

si kakak mengeluh adik tiri yang mula buat bodoh bapanya .

bapa tidak terurus kehidupannya hingga akhir hayat .

harta sekangkang pungkoq berebutkan 10 orang

kisah anak 2,
si ayah sakit , semua anak menjaga bersama .

setiap bulan, diberi sorang ada 250 ada 350 ada 500 .

bil air bil letrik bil tepon ditanggung beres oleh anak .

ubat dibeli , dibawa ke hospital bila sakit

dibawa umrah , haji .
ditatang bagai minyak seperti mana ibu menjaga anak ketika kecil .

DAN KISAH INI BERPUTAR2 SETIAP GENERASI . . . .

MORAL : pilih sendiri mana yang nak



11 comments:

نورّالعينِ said...

nak anak yan baik..uhhuhuhh

PeNgEmiS dUniA said...

aminnnnnn :)

gigiAriEma said...

msti lar nak ank yg 2 tuh..
:)

CIK CIRA said...

hak3..kelakar...btw,thanz dtg ke blog sy...sy follow awk

PeNgEmiS dUniA said...

ariema : nak cmtu , kene berkorbanla ;)

cik cira : :) sj jln2 . thanx follow n commnt k :)

Muhammad said...

apsal dia pilih chemical engineering...pelik tuh pali....mcm nk kata ang jak...

PeNgEmiS dUniA said...

hahaha . cmne hg prasan ? kantoi la aku ! muahaha . xla , sj je aku ltk cnth tu

misz molecule said...

yeah!!!!!!!




yg penting chemical engineering ada di situ.grrrr








ibu bapa yg corakkan kain putih anak2:)

PeNgEmiS dUniA said...

haha . kantoi sume pasan chemical engineering . hehe

dalam ni ade cite sal ibu bapa punca , kawan pon leh jadi punca , diri sendiri pon same :)

Muhammad said...

well...stiap ayat ang aku teliti tol2...weh...aku ada nampak sifat2 ke"naji"an ang da muncul...muahahaha...

PeNgEmiS dUniA said...

hg tau x , orang utara slalu ajar satu perkataan bila mrh , iaitu butohpakhang ! hahahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...