Tuesday, February 15, 2011

REPUBLISH - Janganlah Engkau Sesekali Membenci Ahli Keluargamu

pabila ku teringatkan adikku,
belinang air mate ku,
sedih yg xmampu membawa mase lepas kembali,
pemergian adikku pade 22november 2004 memberiku seribu pengajaran..
di sini, inginku sampaikn sedikit nasihat dan motivasi kepade pembace2(kalo adela),
dahulu,ku pernah x suka adikku,
memang ku x nafikan,rmi dikalangn rakan kite,
sering mengatekan ayat ini,
"aku benci adik aku","aku x suka adik aku","kalo adik aku xde lagi bagus","aku benci kakak aku".aku benci abang aku"
tapi pernahkah kite terfikir jika mereka pergi betul2 meninggalkan kite?
kite xpenah pikirkan keadaan tersebut,
yg kite tahu hanya meluahkan perasaan tidak suka terhadap adik beradik kite,
aku leh katekan dan jamin,sebenci mane pon kite pada mereka,perasaan sayag pasti ade walau sedikit,
kenangan bersame pasti ade walau sedikit,
ini yg terjadi kepadaku 4 tahun yg lalu,
pabila adikku pergi buat selame2nyer,
jika sebelum itu ak penah xsuka akannye,pernah bergaduh sehingga meluahkn kate "ko xde lg bagus,lg aman",
padahal ketike itu,tinggal x sampai sebulan arwah akan meninggalkan ku,
ku rase menyesal xsudah,
pabila die pergi,ku rase menyesal sesangat,
ku penah kate macam2 kepadenye,
ku pernah maki die,
dan ak pernah memukul die semase tinggal brape blas hari lagi die nak meniggalkan aku,
sedih bile ku kenangkan kembali,
pada malam terakhir arwah dapat mencelikkan matenyer,ku menghalang die melihat aku dan pakcik ku bermain mercun,
ku marahi dirinyer kerana dirinyer demam,
aku sedih,
memang banyak sangat2 pengalaman aku besame nye,
memang ku sering bergaduh dengannye,
tp die la teman ku bermain,bergembire,bergaduh,
pabila die sudah tiade,
padan muke aku!!
menangis xhenti,kenangannyer dimane sj..
menyesal xsudah,
menyesal tidak melayani dengan baik,
menyesal xmenjage die dengan baik,
menyesal memukulnyer,
menyesal bergaduh dengannyer,
menyesal xtunaikan permintaannye,
menyesal,menyesal dan menyesal...
menangis dan menangis..
siape mahu menemani ku bermain selepas ini?
siape ku hendak begadoh lagi dirumah ini?
siape lagi nak bersembang denganku?
siape lagi nak tidor bersameku?
siape?siape?
tiade siape...
adikku yg 2org lagi jauh jarak umur dr ku,
memang jauh skali untuk menjadi teman sepermainanku,
itula,ketike arwah hidup,engkau xnk lyn die elok2,xnk jage leklok,
skang padan muke kau,
menyesal xsudah..
jika ku dapat undurkan mase kembali,
tidak akn ku kasari walau sekali wahai adikku..='(
ku mahukan mase lalu diundur tp apakn daya,yg pergi xkan kembali,
ingatlah rakan2,
Allah berhak menarik sesiape sajaa yg Allah kehendaki.
Allah tidak memilih,baik seseorg itu,jaat seorg itu,truk seseorg itu,mude seseorg itu,Allah mampu ambil sesiape saja...
jike dulu ku fikirkan,adikku,seorg yg nakal,mmg suka membuat masalah,tidak mungkin Allah mahu mengambilnya awal dariku,
tapi itulah yg telah berlaku kawan2,
Allah sudah pon mengambilnya dariku,
dahulu,ketika kecil,ku sering berdoa kpd Allah,
"YA Allah,Kau ambillah nyawaku lebih awal dr org yg ku syg yaAllah,ku xmampu melihat pemergian mereka Ya Allah,Kau cabutlah nyawaku Ya Allah seawal yang mungkin Ya Allah,Ku mahu selamatkan ibu bapaku dr nerakamu ya Allah,Ku mahu jd penyelamat mereka ya Allah"
itulah yg sering ku doakan ketika ku kecil agarku pergi dulu..
ku tahu,ku xmampu melihat pemergian orang yang aku sayang...
bayangkanla,pemergian adikku ini dah ckp pedih bg ku,bagaikan ku dipanah petir trus terbakar...
aku xdpt bayangkan jika ibu bapaku pergi sebelumku,
itu baru adik,belum seorg ibu yang menjageku,membesarkanku,
blum seorg ayah yg mendidikku,mengajar ak mnjadi manusia bergune,
DISINI,INGINKU SAMPAIKAN,JANGANLA KAU MEMBENCI AHLI KELUARGAMU,SESUNGGUHNYA,MEREKA JUGA DARAH DAGINGMU JUA
"YA ALLAH,CABUTLAH NYAWAKU SEBELUM ORANG YANG KU SAYANG YA ALLAH KETIKA KU BERIMAN SUJUD KEPADAMU YA ALLAH"
(jika ada yg mahu mengetahui bagaimana pemergian adikku,akan ku ceritakan dimasa akan dtg,beritahulah pdku jika dirimu ingn mendgr pengalamnku)
[entry ini ditulis 14 may 2009]

14 comments:

chikova said...

very tacink ur entry,
sy salu gk ckp cani jgk,
bnci ng ahli kluarge sndiri.
btw, y ur bro passes away?
papepon, byk2 kn saba eyh :)

PeNgEmiS dUniA said...

huhu . tu ada fad tulis entry tajuk republish kisah adikku 1 dan 2 . bacalah :)

thanks for your support :)

dotdotsekian said...

sabar okay dear.ajal maut di tangan tuhan. setiap orang akn rasa pemergian. u kene kuat okay.:)

bun said...

huhuuh

terase

semuanye pernahku buat

thanks ingatkan

sangat sedih bace pasal adikmu

nangis dah nie

semoga kamu kuat

sahabatmu, bun :)

alisya said...

sbr ye...btl tu,cmne bnci pon kte,kte ttp ade rsa syg pd diorg...
hargailah mereka selagi mereka masih ade...
al-fatehah..

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

pemergian yang paling terkesan di jiwa adalah pemergian kaum kerabat sndiri kan? yang berkongsi bantal dgn kita, yng pernah makan sepinggan dengan kita, yang pernah meminta untuk meinjam itu dan ini empunya kita, yang pernah menemani kita untuk ke suatu tempat, yang selalu mengadu itu ini, yangs elalu bergaduh, yang selalu kita luangkan waktuuu:'(

namun yg pergi tetap pergi. hargai yang lain yang masih ada, Jangan ulangi kesilapan yang kita lakukan seperti mana kita lakukan terhadap yang telah pergi dahulu..

Sunah Mohammad said...

al-Fatihah untuk arwah adik fadhli..
terima kasih untuk entry2 ni...
betul2 menginsafkan...

T_____________________________T

Qaseh dalia adelia said...

hurmmm qaseh benci adek qaseh ..mmg selalu gaduh ..n kdg smpai tak bertego sapa..coz dia degil amat ... tapi awak dah sedarkan seseorang tu walaupun jahat or nakal sekalipun bila dia tiada akan rasa sangat2 kehilangan ... sangat merindui..betapa perit sebuah kelukaan dan keperitan ... hurmmm ~ bersabarlah .. setiap yg hidup pasti akan kembali..hari itu pun akan muncul dlm hidup kite kelak..sedekahkan ayat2 suci al-quran byk2 n semoda arwah tenang di sana...

PeNgEmiS dUniA said...

dotdotsekian : ok u ! :')

bun :tujuan entry untuk kesedaran bersama juga :') thanks bun . sori ye wat bun nangis :')

alisya : yup2 , dah xde brulah sesal xsudah


fifiey : yup2 fifiey . sgt2 sedih sbb dialah sebantal , dialah teman segalanya semasa kecil :'(

sunah mohamad : alhamdulillah kalo entry fad mampu menginsafkan orang

dalia : ye, x sangka dapat sedarkan orang . harap jadi peringatan bersama. thanks dalia . thanks a lot

Nadhirah-chan said...

habis baca semua part , teringat kat arwah kakak lak . siyes tak boleh baca la kisah2 ahli keluarga meninggal ni . boleh rasa camana .

fariza zulaika said...

sedih..
teringat ahli keluarga yg dh tak da..

PeNgEmiS dUniA said...

nadhirah : yeke ? sorri sangat sebab fad nadhirah baca teringat kt akak . so sorry

fariza : sori jugak sebab buat teringat . huhu

qellissa said...

sedihnya baca!!selalu gaduh dgn akk ai..sekarang x mo gaduh2 dgn dia..takut bila jd mcm tu menyesal giler..sob sob sob

My MiRa said...

anusia memang begitu..kite takkan sedar bila ianya ade depan mata...bertapa kita memerlukannya..bila ia hilang barulah kita tersa kehilangn...tapi mira percaya arwah adik kamu pown sayang sgt kat kamu..jgn sedih2 ok

mira tacink...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...