Tuesday, February 22, 2011

Tips nak ada duit 24 jam , ini bukan MLM

ni bukan MLM , ini bukan ludzo ke apa jadah tu .
ok , ni cara nak rasa macam sentiasa ada duit , tapi hakikatnya x ada banyak mana pon . bukan kata fad ni kaya sampai boleh pergi makan angin semalam 100 k ke , beli jet x ada enjin ke , beli kapal selam x boleh menyelam ke , bukan . tapi ni cara fad , cara ke perangai ? ntah . jom kita lihat

1. duit jangan diingat ada berapa dalam poket , agak2 je .
yela , bila x ingat , lagi elok sebenanya buat zaman sekarang . dengan harga barang semua naik sebab minyak naik walau skang minyak dunia dah turun pas mesir ok , x ada jugak turun harga . dasar penipu nak wat cam ne kan . jadi bila x ingat , mesti sangka harga minyak 1.90 seliter , macam 90 sen je seliter

2. duit jangan simpan dalam wallet , sumbat je dalam poket .
yang ni cara terbaik . fad masuk dalam poket , sumbat . nanti magic dengan x ingat duit ada berapa , mula rasa sket , skali tetiba ada banyak . tiba2 korek tengok ada duit , bak kata mak "rezeki . . . " haa , mak cakap sebab mak pon sama , like mom like son . semalam tiba2 pakai seluar lain tahun2 ada 20 inggit . haaa , kan rezeki namanya tu . mak paling otai , tau2 ada 50 inggit , mana datang x tau . rezeki . . .
kau bayangkanla sampai bila nak baya pape , duit keroyok dah x ada beza kertas keroyok dengan duit . malu dibuatnya , tapi biasa . nak jadi tauke jual babi ke tauke jual sayur ke , korang tengok macam tula , tapi dalam bank berjuta2 kot , kita je xnampak

tapi bahaya gak sebenarnyer , penah fad ilang 50 inggit , amik kau padan muka .

3. jangan berkira
bila kau x berkira , Allah sentiasa murahkan rezeki kita . setakat ngan mak bapak yang jaga nak mati jaga kita , akan pakai duit kita sket2 nak berkira kot .kalau banyak pon xpe , nanti insyaAllah Allah gandakan duit kita . kalau pengemis dunia minta sedekah bagila , jgan berkira sangatlah , eh pengemis sahaja bukan pengemis dunia . kalau pengemis dunia , kau klick iklan tu pon dah bersyukur dah .

setakat dengan member 2 3 hengget ke , 2 3 kupang ke xyahla nak berkira sangat , halalantoyyiban jela . tapi kalau member tu berkira , itu memang fad pon jadi paling berkira di dunia .

4. jangan makan duit haram
xkisahla seposen ke , sesen ke , haram tetap haram . dah jadi darah daging , nak kau kena bakar kat qiamat nanti ? xnak kan ?
ramai jenis camni , ada lah kawan fad ni penah ajak fad makan kat kedai makan ni yang agak2 mahal . fad xnak , tapi boleh dia cakap , "sapa suruh hang bayaq . . " bukan nak belanja fad ke apa , tapi xyah bayar ,lari cabut .
memang skang ko kata , ala nanti aku ada duit aku bayalah balik . konfirm ke nanti xmalu nak baya ke duit konfirm ada nanti ?
memanglah skang ko otai , jiwa kena kering , tapi kot 20 tahun nanti hang dapat hidayah nak bertaubat , mana hang nak cari mak cik jual nasi tu nak mintak halal ? kedai pon ntah wujud ntah idak nanti .


haa , nanti dah kaya , belanja fad ya !

18 comments:

adwafarahin said...

saye sokong!!!!

Fakhrul1409 said...

penceramah yang aku idamkan!

nelly said...

Haha ..ye tak ye juga .bagus2 . .

shamsiah shamsuddin said...

pernh try DUIT TAK DISIMPAN DALAM WALLET..
tapi cicir..sedih giler,..
sejak tu mg simpan duit dalam wallet je..

tulus sweet said...

hutang i you bila nak bayar huh?

yaya_flanella said...

absolutely. totally im agree with u. jgn nak berkira sgt. :)

arep_lockermonth said...

bagus tips nih!!hehe


arepnakbebel: MALAY + ENGLISH = MANGLISH!! ( tak salah kalau mencuba )
arepnakbebel: HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA (10 mac 2011)

PeNgEmiS dUniA said...

farahin : bagus :D

fakrul : cmtu nanti aku nak bertanding pilihan rya jgn xundi aku plak ! haha

nelly :hee . bgus ye ?

shamsiah : kalo cmtu xleh nk kate ape sbb fad pon same . hehe . tp prngai xbrubah jugak

tulus : bpe i hutang ngn u ?

arep : :)

Fakhrul1409 said...

hahahahhha beres!

Miss Bluepinkiey said...

menarik kot...hahaha..cara fad ni ad yg sy x pernah terfikir pun ...huhu

shamsiah shamsuddin said...

la..cicir gak ke?
so berhati2 la ea pas ni fad...

PeNgEmiS dUniA said...

fakhrul : jnji ko pon satu fhmn politik ngn akula

bluepinkiey : hehe . thanks . tp ni cr org xbtl

shamsiah : aah byk kli dh :)

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Menyempatkan diri beribadah
Allah tidak sia-siakan pengabdian diri hamba-Nya, seperti firman-Nya dalam hadis qudsi: “Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu.” (Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah r.a.)

Fakhrul1409 said...

hahaha..ok2..xpe...aku pun mcm bob lokman jgk :D

~iera nazirah~ said...

kekasih gelap..haha

marish sha said...

no 2 tu samelah dengan sha
same2.
dulu sha tak pakai wallet/purse pun,
tak suke,
tp dah asyik kene marah duet cicir je, pakai lah, tp simpan dalam pocket gak,
tak pocket seluar, pocket beg. hihi

cik aja said...

oke suda kaya!

PeNgEmiS dUniA said...

fakh : baguih ! baguis ! sek kito !

iera : sape kekasih gelap ?


marish sha : haha . igt fad sorg je , rupe ade geng . hee

aja : kaya dh ? ok bgus , leh banje fad . haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...