Monday, March 21, 2011

apabila Libya diserang oleh diktator kejam dan US , apakah respon kalian semua ?

NONE
bila blogger dihentam , semua beriya memback up , ramai hasilkan entry untuk mempertahankan blogger itu , blogger ini .


bila ulamak tersohor dikatakan pengganas , seakan tiada yang bersuara untuk mempertahankan waris nabi . ya  , memang ulamak bukanlah maksum , terhindar dari dosa , tapi bila ulamak dihina oleh golongan yang belum tentu tinggi ilmu agamanya , boleh dikira dengan jari berapa yang melahirkan rasa dukacita .


hari ini , Libya diserang oleh kuasa berat AS dan lain2 . sebanyak 110 peluru berpandu tomahawk digunakan untuk membedil pertahanan Libya . sebanyak 20 pertahanan udara Libya hancur . dicatatkan sebanyak 48 yang mati .


ya , Muammar Gaddafi memang pemerintah yang kejam di Libya . rakyat bangun untuk meminta hak mereka , berdemontrasi bagai demi menuntuk kebenaran . dan akhirnya pemerintah negara sendiri , yang bergelar Islam dengan selamba membedil kawasan2 pemberontak . dan dicatatkan setakat ini lebih 8000 nyawa sudah hilang .


kejamnya manusia hari ini yang sanggup membunuh saudara Islam sendiri demi kepentingan diri sendiri .


namun , hari ini , berapa ramai yang prihatin ? berapa ramai yang peka ? tidak kesihankah kita pabila saudara Islam kita dibunuh begitu sahaja ?


fad bukan nak marah blogger ke apa , tapi mahu semua orang sedar , bangkit dan bangun . bayangkan jika korang kat tempat mereka ? yang menuntut kebenaran tetapi dibunuh dengan jet dan sebagainya ?


hendakkah kalian jadi seperti mereka ? 


tolonglah ! letaklah diri korang semua pada keadaan mereka . jika keluarga kamu semua dilakukan begitu .


sekurang2 nya tunjukkanlah rasa benci dalam hati , walau ia adalah selemah2 iman .


mana tahu , dengan kesedaran orang ramai , dengan entry orang ramai begini , mungkin pemuda seperti kita yang suatu hari nanti akan menjadi pemimpin akan tidak melakukannya .


mana tahu , dengan suara setiap manusia mampu membuat Islam bangun .


mana tahu , kebangkitan Islam di negara kita bangkit oleh kalian semua .


mungkin ada baiknya , ada buruknya US menyerang sistem pertahanan udara Libya . dengan ini , mereka x mampu lagi untuk menyerang rakyat mereka sendiri yang memberontak .


hari ini , barack obama mengatakan tidak akan hantar tentera ke dalam Libya . mungkin itu pendirian obama .


tapi tahukah anda , US dikawal oleh Israel ? dan mungkin akhirnya obama akan terpaksa mengikut telunjuk Israel .


kerana apa fad cakap cam ni ? 


 Producers1Total oil
production
 Exporters2Net oil
exports
 Consumers3Total oil
consumption
 Importers4Net oil
imports
 1. Saudi Arabia10.72 1. Saudi Arabia8.65 1. United States20.59 1. United States12.22
 2. Russia9.67 2. Russia6.57 2. China7.27 2. Japan5.10
 3. United States8.37 3. Norway2.54 3. Japan5.22 3. China3.44
 4. Iran4.12 4. Iran2.52 4. Russia3.10 4. Germany2.48
 5. Mexico3.71 5. United Arab Emirates2.52 5. Germany2.63 5. South Korea2.15
 6. China3.84 6. Venezuela2.20 6. India2.53 6. France1.89
 7. Canada3.23 7. Kuwait2.15 7. Canada2.22 7. India1.69
 8. United Arab Emirates2.94 8. Nigeria2.15 8. Brazil2.12 8. Italy1.56
 9. Venezuela2.81 9. Algeria1.85 9. South Korea2.12 9. Spain1.56
10. Norway2.7910. Mexico1.6810. Saudi Arabia2.0710. Taiwan0.94
11. Kuwait2.6711. Libya1.5211. Mexico2.03
12. Nigeria2.4412. Iraq1.43 12. France 1.97
13. Brazil2.1613. Angola1.36 13. United Kingdom 1.82
14. Iraq2.0114. Kazakhstan1.11 14. Italy 1.71






sebab Libya antara pengeluar dan pengekspor minyak terbesar di dunia . Libya merupakan ke 11 pengeksport terbesar minyak . dengan Iraq sudah jatuh ke tangan mereka , tidak mustahil Libya pula bakal menjadi penjajahan baru US .


kenapa kita semua harus melahirkan rasa dukacita ? rasa bimbang ?


kerana dalam Islam , peperangan tidak membenarkan membunuh tumbuhan , wanita ,dan juga kanak2 .


dan sudah pastilah dengan menggunakan peluru berpandu , akan membedil orang sekeliling yang duduk . dan akan membunuh manusia yang xbersalah . yang xbersalah mati . 


yang Barat berketawa guling2 tengok perangai umat Islam dengan berperang saudaranya , dengan sikap endah xendahnya .


yang untungnya siapa ? barat juga .


nanti harga minyak dunia naik , yang untungnya siapa ? kerajaan juga , ada juga alasan nak naik harga .


tidak sedihkah kita ? saudara Islam kita sendiri dibunuh ? berperang saudara ?


bangunlah . mungkin hari ini  hari senang kita , nanti hari esok lusa hari paling seksa bagi kita .


siapa yang akan kesian ? ada hati nak orang kesian , tapi kita xpernah nak kesian pada orang . cukuplah pentingkan diri tu  , perangai melayu yang xpernah nak ubah terlalu asyik mencari jalan senang dan mementingkan diri .


jangan sangka Libya boleh diserang , Malaysia ini tidak akan diserang .


kalau diserang , apa persediaan kita ?


kalau diserang oleh kerajaan kita sendiri apa respon kita ? jangan terkejut pula . kerana sejarah telah membuktikan apabila arwah Ustaz Libya dan pengikutnya dibunuh di Mamali . sejarah xakan ilang !


tepuk dada tanya kepala otak , jangan tanya kepala lutut .



7 comments:

mizzkechique said...

"muammar gadafi, sile la berundur...aku tampo karang..." boley x mcm ni??

Nem0 o0h Nem0 said...

nape entry ni kuar dua kali?tq for sharing.

Dyra Nadira said...

dorang sbnarnye lebih pentingkn duit dr nyawa..duit lbh berharga dr nyawa sndiri..
sbb duit,semuanye buta mata,buta hati..ish,geramnye!!!dorang xpenah fikir ke klau family dorang yg trbunuh..ohh ye,dorg mne de fkr smua tu kn..ntah2 sggup korbankn fmily sndiri semata2 nk duit..xmustahil lgsg..

aslann said...

tepuk dada tanya Iman. :')

CikTomyam said...

nice entry =) keep it up!

shams said...

bila hak dinafikan..
bila hak dirampas..
bila hati mereka da cukup sabar...

maka


perang la kesannya...

(tapi byk faktor sebnrnya)

PeNgEmiS dUniA said...

MK : boleh2 ! haha . silap dia sumbat peluru dalam mult . haha

nemo : oh , teslp tatkala intenet cm kura2 . hehe

dyra : tau xpe . orang skang dh byk cmtu , duit harta lagi penting , skang ni orang family pon sggup diorang bunuh sndiri

aslan : tepuk dada tny aslan :P

cik tomyam : thanks2 :)

shams : betul2 . dunia akhir zaman kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...