Tuesday, March 8, 2011

kisah mak mandir yang konon sangat bijaksana

Di sebuah kampung permai tinggallah sepasang suami isteri , mak mandir dengan pak pandir . pak pandir dan mak mandir bekerja mengebun je tiap ari .

Pada suatu hari , datang seorang lelaki menggelarkan diri cermin pecah bandar ke kampung itu . dengan pemakaian ala-ala fesyen masa kini . seluar koyak , lusuh , rambut celup 5jam dalam air tangki karat , ekor babi ada dekat belakang rendam air stokin 3 hari 3 malam , pakai spek itam siang malam dan macam2 lagilah . siap menjaja gambar ciri wanita idaman yang pakai seluar legging , baju ketat nampak pusat , rambut warna pelangi , kuku macam baru lepas terkepit wane itam , sambil2 diselitkan kutukan perempuan betudung kononnya murah .

lalu ramailah orang kampung mengikut . ada yang mengutuk , ada yang memuji . ada yang mengkritik .

Mak mandir begitu suka pemakaian si cermin pecah ni , sambil menyokong segala kongkang kongkang si lelaki ini . mak mandir juga seolah tidak memikirkan benda lain hanyalah suka akan kisah si lelaki itu .pak pandir pula sekadar mengiyakan sahaja .

maka datang seorang ustaz ini , menegur orang kampung yang semakin hari semakin mengikut gaya lelaki itu kerana salah di sisi Islam .

mak mandir pon apa lagi , melenting xingat dunia lah . dikata "ustaz tau ape ! ustaz bukak ikut perkembangan semasa ! ustat tau ke ? pergh ! maju ustat zaman sekarang , internet pon ada dah , kami pon x ada . "

terhinalah seorang ustaz . terhinalah Islam dalam sedar x sedar .

bila ramai mengetahui , ramailah bersuara , tapi sebab mungkin bimbang dikritik balik oleh mak mandir , semua sekadar kata belakang , tinggalkan surat layang kepada mak mandir

mak mandir pon melolong macam nak gila di luar rumah suruh orang mengaku suruh jika berani , tampil ke hadapan .

lalu beberapa hari kemudian , datang seorang pengemis menegur mak mandir kerana kata2nya lebih kepada menghina Islam . dan cuba memback up ustaz tersebut . pengemis itu juga mengaitkan kisah mak mandir yang sering mengatakan dia hebat dengan kebunnya yang sekangkang kera malah ada lagi hebat , yang belum pasti membuahkan hasil . padahal lalang je banyak .

pada awalnya , mak mandir cool . sambil berkata mana dia tahu memang ustaz tu dah maju , dia sahaja ketinggalan zaman xtahu . dia sangat2 lah cool seolah boleh terima yang sebelum ni dia juga mahu orang berani tampil mengkritik , jangan sorong belakng pokok .

rupanya hanya di depan pengemis sahaja dia berpura cool , rupanya di belakang , dia pergi mengadu dekat pak pandir , mengadu dekat jiran dia yang mcam nak tahu xnak tahu . dia tulis di diarinya yang diberi nama muka buku yang dia dihentam dengan teruk hanya oleh seorang pengemis .

pak pandir pon kerana sayang bini , diback up jugalah sket2 pergi ke pengemis itu .

yang peliknya , ada la manusia yang perangai 3x6 sahaja dengan perangai mak mandir mengatakan sang pengemis back up tu seolah memikirkan ustaz tu maksum . sudah pastilah si pengemis sekadar senyum , kerana si pengemis bukan back up kerana ustaz itu maksum , tetapi benar akan sentiasa benar . Islam tetap no 1 .

balik ke rumah si pengemis tahu kejadian sebenar yang si mak mandir xlah secool disangka , tapi sangat2 x disangka secoward itu berkata di belakang sambil bersedih2 dihentam.

tergelak berguling si pengemis di rumah memikirkan si mak mandir yang sangat coward , bukan orang lain sebenarnya . dibiar sahaja pengemis melihat telatah si mak mandir . HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHA

kuwangkuwangkuwang !




12 comments:

ain revival said...

kena accident dulu la baru leyh wat en3 camni ek..hehe..tp entry nie mcm cerita dlm cerita jep..ade tujukan kpd sesape ke? i guess laa..

don moody..anggaplah itu 1 ujian yep..
btw, get well soon..

ikhlas dr MU lover~

PeNgEmiS dUniA said...

alamak , macam mana ain leh tgkp ? hehe . memang pon ni cerita dlm cerita . adala , bia dulu , nnt kemudia akan tau kot

thanks , ain a.k.a liverpool new fan . hehe

saouri said...

haha byk maksud tersirat neh...nice entri... ^___^ tahniah

MAKCEK bukan NENEK said...

pengemis dunia tu watak utama eh ?

*aah macam cerita dalam cerita. kehkeh tapi mak mandir tuh rasa cam nak bagi debushh jeh / grr

cik bebel said...

waaahhhh...mendalam isi entry ni....heheheh

Warna Warni Kehidupan said...

ooooo bole tak aku kata aku tak paham hehehe...pagi2 nih otak tepu..huhuhu

PeNgEmiS dUniA said...

saouri : hehe . memang byk pon . sape baca guna akal , boleh translate . hee

makcek : xla , pengemis dunia watak sampingan je . tu datang pon kemudian . hehehe

cik bebel : agak dalam gak . hehe

Noriz said...

hahah....sambil menyelam minum air ek... cool :)

PeNgEmiS dUniA said...

ko xphm xpela . it's ok :)

bun said...

oh no
pening bace
akhirnye
paham jugak

betol3 tersirat,kalah bm spm

arep_lockermonth said...

hnye mamapu ketawa hahaha~
arepnakbebel: LADY GAGA IN WONDERLAND!!

PeNgEmiS dUniA said...

bun : hahaha . silap buat isi tersirat cam spm . hahaha

arep : hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...